Tips sosiale medier
Sosiale medier har blitt en ting alle er vant til å bruke, og denne artikkelen vil gi deg noen tips for hvordan du kan gå frem i bruken av dem. Enten du allerede har tilstedeværelse på SoMe eller ikke, vil disse tipsene gjør det enklere for deg å skape den veksten du trenger, på en naturlig måte.
Det går veldig mye på forberedelser og undersøkelse. Du bør finne ut hva som passer for deg, og eventuelt din bedrift, og hva som faktisk når ut til målgruppen din. Dette er første steget i prosessen. Finn ut hvem du lager innhold for, hvordan de bruker SoMe og hva de ønsker ut av en interaksjon.
Når dette er etablert handler det om å finne ut hvilke sosiale medier man faktisk skal bruke, basert på informasjonen om målgruppen og hva du ønsker å oppnå med tilstedeværelsen din på dem. Det er vidt forskjellig, og ulike sosiale medier brukes til litt forskjellige formål. Ikke bli overambisiøs.
Facebook og LinkedIn
De to sosiale mediene Facebook og LinkedIn fungerer relativt likt, men har helt forskjellige formål, og det er selvfølgelig enkelte ting som skiller dem. Facebook er mer jovialt og personlig, mens LinkedIn er mer profesjonelt. Mange bruker også LinkedIn til å dele personlige innlegg med kollegaer og slikt.
Facebook har gode verktøy for deling og du kan skape vekst gjennom brukerens interesse ved å lage en side som de kan følge. For en bedrift vil innleggene man legger ut på Facebook se ganske like ut som dem man legger ut på LinkedIn, med en liten forskjell, som spiller på målgruppe.
Forskjellen mellom dem går ofte på hvem man appellerer til. På LinkedIn er det vanligere å prøve å nå andre bedrifter eller samarbeidspartnere, mens på Facebook møter man private personer og målet her er som regel å nå ut direkte til kunder. Det gjøres også på LinkedIn, men i mindre grad.
Instagram og Snapchat
De store gigantene innenfor bilde- og videodeling er Instagram og Snapchat. Disse sosiale mediene har hatt enorm vekst de siste årene, spesielt blant unge. Disse har mer prominente forskjeller, samtidig som de også har mange likheter i tilnærmingen til dem og bruken av dem.
På Snapchat har man to hovedfunksjoner. Man kan sende bilder og video direkte til andre brukere eller man kan legge det ut på en såkalt «story». Man kan da laste dem opp bare til sine følgere eller offentlig, slik at alle kan se dem. Disse blir lagt ut med forskjellige verktøy. For eksempel «episoder».
Instagram fungerer i hovedsak litt annerledes. På Instagram legger man ut bilder på siden sin, og alle som besøker profilen din kan se dem, med mindre du har en privat profil, hvor de da må følge deg for å se dem. Instagram har også denne «story» funksjonen og litt mer avanserte redigerings verktøy.
Hvilke skal du velge?
Så det store spørsmålet blir da hvilke av de sosiale mediene du skal bruke. Det avhenger veldig av formål og målgruppe. Man bør som regel være tilgjengelige på flere av dem, men det er viktig å klare å opprettholde tilstedeværelsen. Ikke bli overambisiøs, og sats heller på god dekning der du er.
Ved å finne ut hvilke sosiale medier din målgruppe er aktiv på, og hvordan de bruker dem kan du mye lettere levere innlegg av høy kvalitet, og slipper å skyte i mørke og håpe på «likes» og følgere. Så jo klarere målgruppe og formål du har, jo lettere er det å opprettholde godt engasjement.
Facebook og LinkedIn er sosiale medier hvor man kan dele tekstinnlegg og flere leser litt lange beskrivelser her også på bilder, mens på Instagram og Snapchat ligger hovedfokuset på bilder. På alle kanalene kan man dele innlegg, og teksten vil ha noe å si for synlighet både i og utenfor appen.