Sosiale medier trender 2022
Er du nysgjerrig på hvilke sosiale medier trender som gjelder i 2022? Markedsførere bør holde tritt med trendene for å nå ut til målgruppen mest mulig effektivt. Vi viser deg hvordan!
Bedrifter som har god tilstedeværelse på sosiale medier vil effektivt kunne kommunisere med målgruppen. De fleste av oss er innom sosiale medier daglig, så det er ikke tvil om at dette er gunstige plattformer for markedsføring.
Sosiale medier trender endrer seg stadig. Hva gjelder i 2022? Fokus på nettshopping, bruk av annonser på Snapchat og Facebook Live Shopping er bare noen av trendene du bør sette deg inn i!

SoMe-trendene for det nye året
Sosiale medier trender i 2021 påvirkes i stor grad av koronapandemien. Det har blant annet blitt mye mer populært å handle på nett grunnet smittevern. Folk bruker også mer tid på sosiale medier enn før. Dette bør gjenspeiles i markedsføringen din om du har nettbutikk.
Ha gjerne et økt fokus på netthandel i markedsføringen på Instagram eller Facebook. Visste du at 70 % av de som handler på nett benytter Instagram når de utforsker produkter? Og at så mange som 130 millioner brukere på verdensbasis klikker seg inn på netthandel-poster månedlig?
På Facebook har det dessuten blitt mulig å opprette en digital nettbutikk for bedriftens produkter. Dermed kan du bruke den populære SoMe-plattformen til salg. Dette er en av markedets største sosiale medier trender i 2022. Facebook Live Shopping kan du samhandle med kunder i sanntid.
Vi ser også at Snapchat har blitt en stadig mer viktig plattform innen markedsføring. Her er det rom for spennende og dynamiske annonser, og du kan nå ut til potensielle kunder til rett sted og rett tid. Du kan også benytte Instagram som bloggplattform, eller markedsføre gjennom Instagram Reels.
· Vektlegg muligheten for netthandel når du markedsfører på Facebook og Instagram
· Bruk Facebook Live Shopping
· Anvend Snapchat som plattform for annonser
· Instagram som plattform for blogg
· Engasjer målgruppen gjennom Instagram Reels

Hva med markedsføring på TikTok?
TikTok er blant verdens største sosiale medier trender i 2022. I 2018 hadde plattformen rundt 680 millioner brukere. I 2022 har plattformen mer enn én milliard brukere, noe som tyder på stor vekst.
Det er hovedsakelig brukere i alderen 18 til 35 som anvender TikTok, noe som gjør plattformen velegnet for deg med en yngre målgruppe. TikTok har nå inngått et samarbeid med en av verdens største e-commerce-plattformer, nemlig Shopify.
Dette gjør at aktører med Shopify-nettbutikk enklere kan selge produkter via TikTok. Du vil blant annet kunne showcase ulike produkter du selger gjennom plattformen.

Ikke havn bakpå i kampen mot konkurrentene
Det er viktig å henge med på sosiale medier trender. I 2022 er både Facebook, Instagram, TikTok og Snapchat velegnede plattformer. Driver du med B2B-salg er dessuten LinkedIn høyst aktuell.
Det viktigste er at du ikke havner bakpå med markedsføringen. Gjør du det, risikerer du at konkurrentene dine når målgruppen din mer effektivt enn deg. Det gjelder å hele tiden markedsføre via de kanalene som benyttes mest av målgruppen din.
Ved å følge med på sosiale medier trender i 2022, kan du sørge for å nå ut til både nye og gamle kunder på en effektiv måte. For å lykkes med dette, er det helt avgjørende med appellerende markedsføringsinnhold.

Derfor blir SoMe enda viktigere i fremtiden
Er det grunn til å tro at sosiale medier blir mindre viktig i fremtiden? Ingenting tyder på dette – så langt. Markedsføring på SoMe vil sannsynligvis være en minst like viktig trend i årene som kommer.
Det er med andre ord en fordel at du gjør deg kjent med SoMe-markedsføring nå, om du ikke allerede er det. Sosiale medier trender i 2022 kan kanskje fremstå som et midlertidig blaff. Men både netthandel, Facebook Live Shopping og TikTok vil nok også være relevant i årene som kommer!

Vi hjelper deg med markedsføring i SoMe
Sosiale medier trender i både 2021 og 2022 har i stor grad blitt påvirket av koronapandemien. Dette innebærer økt fokus på netthandel, og at flere bruker tid på SoMe. Hvis du ikke allerede markedsfører på Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok eller andre plattformer, er det på tide å endre markedsføringstaktikk.
For å lykkes med markedsføring på sosiale medier, er det først og fremst viktig med gode markedsføringstekster. Din SoMe hjelper deg med å skrive markedsføringstekst som er tilpasset målgruppen og valg av markedsføringsplattform.
Vi hjelper deg med å henge med på sosiale medier trender i 2022, men også de kommende årene. Kontakt oss i dag og motta en gratis prøvetekst på 500 ord!