Sosiale medier artikkel
Dagens forbrukere leverer like mye på SoMe, som de gjør i den virkelig verden. Sosiale medier har kommet for å bli, det er det ingen tvil om. Nå er disse kanalene minst like viktig som de tradisjonelle markedsføringstiltakene.
Nå er det større sannsynlighet for at kundene dine finner deg gjennom sosiale medier, enn selve hjemmesiden. Dette skyldes at vi konstant følger med på «feeden» og leser nyheter gjennom kanalene.
Via sosiale medier kan du øke trafikk til hjemmesiden, lære kundene bedre å kjenne, markedsføre på en kostnadseffektiv måte, bytte merkevarelojalitet, øke digital synlighet og treffe nye mennesker i målgruppen.
SoMe bør ha en sentral del i enhver markedsføringsplan, og med planlegging og strategi kan enhver bedrift oppnå suksess gjennom de sosiale kanalene. Vi skal se nærmere på hvordan du bruker sosiale medier til å øke trafikken på bedriftsbloggen og nettsiden.
Hva er bra med sosiale medier?
Mange bedrifter satser i dag på inbound marketing, eller innholdsmarkedsføring. Verdifullt innhold som gir verdi og bygger tillit, har vist seg å være en suksessfaktor. Slikt innhold kommer ofte i form av artikler eller videoer.
På sosiale medier kan du ikke skrive en artikkel, dette skjer på hjemmesiden eller bedriftsbloggen. Men sosiale medier er det perfekte verktøyet for å dra besøkende til artikkelen, gjennom gode delingstekster.
Sosiale kanaler er også et effektivt verktøy for å styrke merkevarebevissthet og digital synlighet. Med en god strategi og planlegging, kan du bygge lojale kundeforhold og konkretisere merkevare identitet.
Du møter kundene på deres egen arena. Du kan lære dem mer om produktene og tjenestene dine, og markedsføre på en kostnadseffektiv og målbar måte. Uansett hvilken bransje du opererer i, vil sosiale medier være en viktig del av markedsføringen.
Slik skriver du gode artikler til sosiale medier
Du kan ikke skrive en artikler direkte i sosiale medier, men du kan skrive en engasjerende deletekst som får leseren til å klikke seg inn på artikkelen og dele den videre med sitt nettverk. Gode deletekster øker sjansen for trafikk og organisk vekst på SoMe.
Start med å gå gjennom artikkelen du skal dele. Hva er essensen? Hva gjør den interessant for målgruppen? Hvor mange kanaler skal du dele teksten i? Antall tegn varierer fra kanal til kanal, og du må forholde deg til forskjellige kjøreregler, grenser og algoritmer.
Fokuser gjerne på dagsaktuelle trender, tema og nye funksjoner. Innholdet må være relevant for målgruppen og med et tema som trender og engasjerer, øker sjansen for klikk og videre deling. Husk å bruk et handlingsfremmende språk. Aktive bøyningsformer og CTA er viktig.
Se gjerne på tidligere trafikkmålinger, hva har gitt gode besøkstall? Styr unna «clickbaits», men bruk ord som fanger oppmerksomheten og vekker nysgjerrighet hos leseren. Delingsteksten skal være kort og konkret, selve artikkelen skal gi verdi.
Velg din plattform
Valg av plattform og kanaler kan virke vanskelig. Nå har bedrifter et hav av sosiale media kanaler å velge fra, men husk at du ikke trenger å være aktiv på hver eneste kanal. Det viktigste er at du er synlig på kanalene som målgruppen bruker.
Med en tydelig målgruppe og klar persona, vil du allerede vite hvor målgruppen befinner seg. Det er disse kanalene du skal satse på. I tillegg til de største plattformene som Instagram og Facebook, er det lurt å også se til kanaler som trender, for eksempel TikTok og Snapchat.
Det er kjent at den yngre generasjonen bruker mest tid på Snapchat, Instagram og Tiktok. De eldre er mest aktiv på Facebook. Det er fullt mulig å bruke flere plattformen, men husk at deletekster ofte på tilpasses begrensningene til hver plattform.
De mest vanlige kanalene for bedrifter og markedsføring er: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Snapchat, Pinterest, YouTube og TikTok. Noen egner seg bedre til video og bilder, mens andre gir flere muligheter for tekst. Bruk tid på å analysere egen målgruppe.
Motta 500 ord gratis
Trenger du hjelp med å få fortgang på sosiale medier? De sosiale kanalene bør være en sentral del av markedsstrategien din og det er mange goder å hente på taktisk bruk av plattformene.
Delingstekster skal være kortfattet, engasjerende, målrettet, optimalisert for kanalen og trekke frem essensen av artiklene du deler til. Her er det viktig å bruke de rette språklige virkemidlene basert på målgruppe, samtidig som du inkluder handlingsfremmende ord.
Din Gruppen jobber daglig med å skreddersy tekst for målgrupper og plattformen. Vi har lang erfaring med SoMe- og delingstekster, og vet hva som trigger i de ulike kanalene. Etter hvert vil du også se hva som engasjerer i trafikkmålingen og bloggstatistikken.
Ønsker du å øke organisk trafikk gjennom SoMe? Din SoMe står klar til å hjelpe. Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat, akkurat nå får du de første 500 ordene helt gratis.