Snapchat annonsering
Snapchat tillater for helt unike metoder å annonsere på. Snapchat er et av de sosiale mediene flest bruker privat, og har etter hvert også blitt en veldig vanlig plattform å annonsere på, da de har lagt til nye måter å laste opp og se innhold, med f.eks. offentlige profiler man kan følge.
Slike sosiale medier, originalt ment for å sende bilder direkte til andre brukere, gjerne med litt gøyale effekter, men med direkte kontakt med brukerne, tillater for mange forskjellige nye typer markedsføring, og man kan annonsere på forskjellige vis en med bare reklamebilder og filmer.
Med en så tett kontakt med brukerne utgir SoMe og Snapchat en helt unik plattform for å vise dem at man er til stede, at man henger med i svingene og for å informere om kurante tilbud og nye tjenester, hendelser eller produkter man selger eller sjekker interesse for, i grupper med folk.
Det er mye som bør planlegges og finnes ut av før man kommer så langt at man faktisk legger ut annonser og lager innholdet, og SoMe er noe alle må regne med å måtte være involvert med på en eller annen måte, så det er mye å ta innover seg, men det finnes god hjelp å få.
Typer annonsering for Snapchat
Man kan annonsere på mange typer måter på Snapchat. Man kan laste opp innhold selv, som for eksempel viser frem produkter eller lokaler, man kan laste opp filtre som andre brukere kan anvende, da gjerne med noe morsomt man kan gjøre eller informasjon, eller iallfall en logo.
Man kan også kontakte større profiler som allerede er kjente og etablerte i SoMe og få dem til å vise frem innholdet ditt, som du vil annonsere, og man kan bruke Snapchat på plakater eller i reklamefilmer, ved hjelp av Snapcode eller man kan helt enkelt laste opp reklamefilmer.
Dette gjør at Snapchat er veldig altomfattende som plattform, og man trenger ikke å velge mellom dem, man kan faktisk bruke alle disse metodene, for å nå målgruppen sin eller sørge for at interessegruppen blir større, og at man da får flere inntrykk og interaksjoner ut av annonseringen.
Snapchat har innhold fra seriøse aktører som lager innhold tilnærmet likt det man ser på andre plattformer for opplasting av video, men i kortere snutter satt sammen, og disse korte snuttene tillater også for mange reklameplasser, hvor man kan få lagt inn video eller bildeannonser.
Hvorfor Snapchat?
Snapchat lar deg komme tett på brukeren, da de fleste bruker Snapchat på private kontoer, hvor de også laster opp sine private bilder i «story-er» eller sender dem direkte til vennene sine, og de bruker dette sosiale mediene for å få litt tettere kontakt med kjendiser og underholdere, eller for nyheter.
Appen brukes daglig av veldig mange, og er en veldig aktuell plattform for annonsering og markedsføring generelt. Man kan opprette bedriftsprofiler og legge ut eget innhold, da med direktekontakt til kundene, noe mange lokale grener av butikker ofte gjør, for eksempel.
Plattformen tillater også opplasting at video i et godt format, og med muligheter til å gå tilbake til annonsen hvis man skulle gå glipp av den, med mulighet for å linke til en større annonseside, for eksempel for en kampanje eller salg av et produkt eller en tjeneste, eller bare mer informasjon.
Så sammen med at man får direkte og personlig kontakt med brukere gjennom å ha en bedriftsprofil eller ved å sponse innlegg hos andre, og den unike muligheten for hyppig og brukerrettet reklamering, er Snapchat et fantastisk sted å markedsføre, uansett behov og mål.
SoMe og tilstedeværelse
Sosiale medier har blitt den vanligste måten å kommunisere med nettverkene sine, både privat og i bedriftssammenhenger. Det finnes profesjonelle sosiale medier, hvor man kan finne samarbeidspartnere og interagere med- og lære fra andre profesjonelle aktører.
Det finnes også muligheter for bedrifter på de mer personlige sosiale mediene, hvor man kan vise frem hverdagen til de ansatte, og dele informasjon om hvordan ting fungerer på fabrikker, for eksempel, eller bare oppnå god kontakt med kunder og brukere, på et vis de er vant med.
Når det kommer til bedriftsprofiler i SoMe, handler det om tilstedeværelse. Man går sjeldent i dybden når man oppdager noe i SoMe, så det gjelder å skape gode inntrykk kjapt, og gi lyst til å komme tilbake til innholdet man deler. For å vekke oppmerksomhet må man være til stede.
Du må laste opp innhold som både trekker oppmerksomheten, men også holde på den, med å legge ut innhold som tilsvarer det som forventes av deg for å skape gjenkjennelse og tiltro og kjennskap til merkevaren din eller de ansatte som styrer bedriftskontoer.
Hva bør man tenke på
Man bør tenke på at mange av konkurrentene sine mest sannsynligvis har en tilstedeværelse i sosiale medier allerede, eller kommer til å innse at de bør ha det, og få det i fremtiden. Du må henge med i svingen og markedsføre der folk er åpne for inntrykk og er villige til å gi oppmerksomhet til det.
Finn ut hvilke plattformer som brukes av de aktuelle målgruppene, og lag innhold som passer til det de allerede ser på. Sikt deg inn og være påpasselig med hvordan du profilerer deg, slik at du trekker rett type oppmerksomhet. Det nytter ikke med inntrykk, hvis det ikke fører til interaksjon.
Lag en plan for opplasting av innhold, og ha klart innhold i forveien, og vit hva du trenger for de neste utgivelsene av annonseinnhold i SoMe og på nett generelt, slik at du ikke faller bakpå, eller blir sittende fast i tenkeboksen hele tiden, når det er på tide å laste opp på nytt. Skap gode rutiner.
Så handler det rett og slett bare om å ha godt innhold, både i form av tekst, bilder, videoer og profilering eller effekter som også er en del av helhetsinntrykket i SoMe. Hvis man akkurat starter å skulle markedsføre i SoMe, kan dette være overveldende, men det finnes god hjelp å få!