Slik bruker du Snapchat i markedsføring
Snapchat har en unik markedsførings egenskap, ved at man både kan følge brukere eller knytte «vennskap» med dem og sende direktemeldinger, bilder og videoer med tekst på, direkte til private personer og laste opp innhold til offentlig visning, eller reklameinnhold som vanlig.
Alle plattformer for opplasting av innhold inneholder reklamering i en eller annen form. Snapchat er en av dem og en av måtene man finner innhold på Snapchat er gjennom utforsk siden som har store brukere med offentlig innhold, som du kan se, som har annonser lagt inn i selve videoene sine.
Disse såkalte «store brukerne,» er brukere med mange følgere, og stor innflytelse, som mange har tillit til. Ved å jobbe sammen med dem, kan man få vist frem tjenester, f.eks. opplevelser, eller produkter, eller man kan kjøpe reklameplasser mellom slike typer innlegg, og nå mange slik.
Snapchat bedriftskonto
En bedriftskonto er en fantastisk måte å vise frem innholdet sitt til de som allerede bruker Snapchat, hvis du dukker opp i deres strøm av innhold og de liker det de ser. Slik bygger du følgere og kan gi dem informasjon eller underholde dem, alt ettersom hva ditt mål med markedsføringen er.
Du kan dele nyheter, tilbud, informasjon om tjenester, eller bare vise bedriften fra en morsommere og mer personlig side, med en konto for en butikk eller et kontor, som de ansatte bruker og legger ut innhold på, i løpet av sin normale arbeidshverdag, eller for å promotere tilbud og produkter.
En slik konto kan bli brukt til å knytte kjennskap til andre bedrifter og merkevarer, eller andre respekterte brukere på plattformen, som bruker den for markedsføring. Ved å knytte nettverk og dele innhold med dine brukere og få tilbakemeldinger direkte fra dem eller fra andre bedrifter.
Effektiv markedsføring
Det er en effektiv markedsføringsform, da det ikke trenger å koste noe særlig å opprettholde, hvis man for eksempel har en Snapchat konto for sin helt egne bedrift eller butikk, koster det ikke noe annet enn tid, men man kan også bruke penger på å promotere og få fremvist sitt innhold.
Man kan reklamere imellom innhold, og inngå avtaler med brukere med mange følgere som får vise frem dine produkter eller tjenester som opplevelser, og enten gir dem en vurdering eller bare går med dem, altså produktplassering, som man må huske på å være tydelige på at er det.
Det er en mangesidig plattform, som mange har god kontroll på og kan operere, som gjør at mange kan ta del i å lage innhold til den. Noen har gode nettverk som de kan bruke for å nå mange på en mer privat måte gjennom Snapchat, mens andre har gode produkter som de kan vise frem.
Folk elsker å se hva som skjer i kontorlandskaper og i butikker de handler i, og det er en god måte å få inn annonsering for tilbud, på en naturlig måte, som kunden og brukerne liker, og også synes er naturlig. Dette gjør at det er mer sannsynlig at de trykker seg inn på den eller deler den.
Snapchat reklamering
Man kan som sagt ha reale reklamefilmer eller bildefremvisninger på Snapchat. Da mange trykker seg gjennom innhold på Snapchat veldig kjapt, er reklamefilmer på Snapchat i form av bilder av produkter, f.eks., effektive for å skape inntrykk som folk går tilbake til.
Mange av reklamene er også tidslåste. Man må se på dem så og så lenge for å gå videre, og mange gjør nettopp dette. Her kan man da laste opp korte klipp eller igjen bilder, med linker man kan trykke på eller informasjon om hvor man oppsøker en tjeneste, produkt eller kontakt.
Det er mange som bruker Snapchat når de oppsøker lettunderholdning, eller nyheter innenfor underholdningsverdenen, og disse har lokale utvalg av reklamer, i tillegg til de store internasjonale aktørene som har reklamerettigheter på globalt plan, men norske aktører dukker opp i Norge.
Hjelp til SoMe profiler
Hvis du trenger hjelp til å sette opp, og planlegge dine SoMe strategier og profiler, ta kontakt med oss! Vi har god kontroll på hvilke metoder som er gode, og er flinke på SoMe. Vi vet hva som funker der og kjenner systemene som er på plass for visning av annonser, og hva folk liker å se.
Din SoMe kan hjelpe deg med å utarbeide deg en plan for markedsføring eller tilstedeværelse på plattformer som Snapchat eller andre SoMe kanaler, enten du er til stede der fra før av eller ikke. Vi har gode medarbeidere som har god kjennskap til de forskjellige plattformene.
SoMe er veldig gode verktøy, da de skaper kanaler for å få tilbakemelding og direktekontakt med en gruppe som ellers bare har kunnet kontakte deg og følge deg på denne måten om de kjente deg personlig eller sendte inn brev. Man får et helt annet bilde av hva som fungerer og ikke.