Publiseringsplan

Publiseringsplan er et ord vi ofte hører i forbindelse med markedsføring. Enten markedsføringsprosessen strekker seg over en kort eller lang tidsperiode, så vil en publiseringsplan være et nyttig verktøy. Et annet ord for publiseringsplan er innholdsplan.

En publiseringsplan er en oversikt over hvordan publiseringen skal foregå. Det inkluderer informasjon om hva som skal publiseres, til hvilket tidspunkt og på hvilken plattform. I tillegg kan det være greit å inkludere informasjon om hvem som har ansvaret for den bestemte publiseringen.

I denne artikkelen skal vi se nærmere på hva du bør huske på når du skal utforme en publiseringsplan for ulike medier – sosiale medier, blogg og andre. Vi skal også se på hvordan du kan lage en strategiplan for sosiale medier. Det er bare å lese videre, hvis du synes at dette er interessant!

Innholdsplan sosiale medier

For at du skal klare å holde hjulene i bedriften din i gang, så synliggjøring viktig. Til det er sosiale medier et godt verktøy. Innenfor denne kategorien, så finnes det mange forskjellige plattformer til akkurat dette formålet.

I dagens samfunn er det sosiale medier som Facebook, Twitter, Instagram, YouTube og TikTok du hører mest om. Det er mange bedrifter som er synlige på flere av disse plattformene.  

Valg av plattform bør baseres på hva virksomheten din går ut på. For en kokk kan plattformer som Instagram og YouTube være spesielt nyttige, da disse plattformene kan brukes til hovedsakelig bildedeling og videodeling.

Det er imidlertid viktig å huske på at innholdsplanen din må tilpasses til plattformen du benytter deg av. Det ligger mer jobb bak en gjennomført YouTube-video enn en spontan tweet på Twitter, for eksempel.

Sosiale medier strategiplan                        

Det ligger mye planlegging bak det å skulle etablere en ny bedrift, og en viktig del av denne prosessen er å planlegge bedriftens strategi.

Det samme gjelder når du skal ta i bruk sosiale medier i markedsføringen av bedriften. Du må ha en god strategi for dette, og det kan en strategiplan hjelpe deg med.

Hvis du i tillegg bruker flere forskjellige plattformer, så må du ha en plan for hver eneste plattform. Det betyr at hvis du bruker tre plattformer, så bør du utforme tre strategiplaner.

Jo mer detaljert strategiplanen(e) din(e) er, jo større sjanse er det for at du får resultatet du ønsker.

Publiseringsplan for blogg

Det er ikke bare sosiale medier at en publiseringsplan vil være et nyttig verktøy. Det gjelder også for de som driver med blogging. Utgangspunktet for enhver blogg er innholdsproduksjon.

De fleste blogger har tekst som hovedelement, og så krydres teksten med bilder eller en video i ny og ne. Uansett hva strategien din er, så kan en publiseringsplan være veien til den nødvendige strukturen du trenger.

Innhold må planlegges og produseres, og det er dette en publiseringsplan vil hjelpe deg med. Ikke nødvendigvis med selve produksjonen, men det vil fortelle deg hva du trenger å gjøre til enhver tid for å bli ferdig i tide for publisering.

Andre medier du bør publisere i

Det er ikke bare blogg og sosiale medier du kan benytte deg av i markedsføring.

Det vil naturligvis variere med utgangspunkt i detaljene rundt bedriften din. Er det en B2B-bedrift eller en B2C-bedrift? Enten bedriften din faller under kategorien B2B eller B2C, så kan plattformer som LinkedIn være et nyttig verktøy.

LinkedIn er nemlig en plattform som tar utgangspunkt i akkurat dette. Bedrifter kan bruke denne plattformen til å kommunisere med andre bedrifter, men den kan også brukes av bedrifter til å opprette kontakt mellom bedriften og potensielle arbeidstakere som bruker LinkedIn.

Motta 500 ord gratis

Driver du med markedsføring av bedriften din og trenger hjelp til å utforme en publiseringsplan? Da har du kommet til riktig sted!

Under Din Gruppen finner du en merkevare kalt Din SoMe. Her finner du et profesjonelt team som har mange års erfaring med diverse innholdsproduksjon på sosiale medier bak seg. I tillegg har flere av oss studert media, så vi kan uten tvil være din hjelpende hånd i denne utformingen.

Har du benyttet deg av våre tjenester før? Hvis svaret på dette spørsmålet er nei, så betyr det at du er en ny kunde. Hos oss får nye kunder et tilbud om 500 ord gratis. Tilbudet er helt uforpliktende, så i praksis betyr det at du kan teste oss ut og ta en avgjørelse om videre samarbeid etterpå.

Har du lyst til å motta 500 ord gratis? Det eneste du trenger å gjøre for å motta tilbudet, er å fylle ut skjemaet nedenfor.