Publiseringsplan sosiale medier

Publiseringsplan er et praktisk verktøy når du driver med innholdsproduksjon i forbindelse med sosiale medier. Uansett om det er i forbindelse med en spesifikk markedsføringprosess eller bare generell innholdsproduksjon, så vil dette være et verdifullt dokument.

En publiseringsplan er et dokument som gir deg et visuelt bilde på hvordan publiseringsprosessen skal foregå. Publiseringsplanen hjelper deg å finne ut hva, når og hvor du skal publisere innhold. Hvis det er flere som deler på oppgaven, bør den også fortelle hvem som er ansvarlig for hver publisering.

I denne oppgaven skal vi se nærmere på publiseringsplan i forbindelse med sosiale medier. Vi skal også se på hvilken rolle en strategiplan og en kommunikasjonsplan spiller i en slik sammenheng. I tillegg skal vi finne ut hvorfor det er lurt å ha faste publiseringsdager.

Er du interessert i å lese mer om dette temaet? Da er det bare å fortsette å lese! 

Lag en innholdsplan til sosiale medier

Det å lage en innholdsplan kan være veldig lurt når du jobber med markedsføring og synliggjøring av bedriften din. Dette er veldig viktig for at du skal kunne hjulene i gang. Sosiale medier er et godt verktøy til både markedsføring og synliggjøring.

Det er mange plattformer som kan brukes til dette formålet. Facebook, Instagram og TikTok er blant de mest populære i dagens samfunn. Disse plattformene er altså praktisk i forbindelse med markedsføring og synliggjøring, men metodene vil naturligvis variere noe.

I teorien kan altså de fleste bedrifter markedsføres gjennom sosiale medier i dag, men det er ikke alle bedrifter som kan bruke det på samme måte. En eiendomsmegler bør velge en annen strategi enn en kokk, for eksempel. For førstnevnte vil Facebook være praktisk, mens det er Instagram for sistnevnte.

Uansett hvilken plattform du velger, så er det viktig å lage en innholdsplan tilpasset til plattformen du skal benytte deg av. En innholdsplan er et veldig praktisk verktøy i enhver innholdsproduksjon.

Sosiale medier strategiplan

Det er mye arbeid bak det å starte en bedrift. Det spiller ingen rolle om det er du selv eller noen du kjenner som står for etableringen. Alle som skal starte en bedrift må bruke mye tid på å planlegge. Jo flere detaljer du har fått på plass før start, jo bedre er det.

Det samme gjelder når du skal bruke sosiale medier i forbindelse med markedsføringen av bedriften. Det er ikke bare-bare å starte en bedrift, og det er det heller ikke å bruke sosiale medier i markedsføring. Du må vite hva du driver med og finne en god strategi for at det skal fungere.

En sosiale medier strategiplan er god å ha når du skal markedsføre bedriften din i sosiale medier. Inkluder så mange detaljer som overhodet mulig, for det vil generelt gjøre prosessen mye enklere.

Noen bedrifter velger å bruke flere plattformer, og da bør du ha en strategiplan som er tilpasset hver eneste plattform. Det betyr at hvis du bruker både Facebook, YouTube og LinkedIn, så bør du ha tre ulike strategiplaner tilpasset disse tre plattformene.

Kommunikasjonsplan i sosiale medier

Sosiale medier er en praktisk måte å kommunisere på, og det gjelder både privatpersoner og bedrifter. Derfor er sosiale medier et nyttig verktøy i markedsføring. En kommunikasjonsplan tar utgangspunkt i bedriftens kommunikasjonsstrategi.

Utformingen av en kommunikasjonsplan handler om å finne ut hvordan bedriften skal gå frem for å formidle budskapet ditt på en god måte.

En kommunikasjonsplan tar ofte utgangspunkt i en analyse av den nåværende kommunikasjonen i bedriften din. I tillegg må planen inneholde en beskrivelse av hvordan du ønsker at kommunikasjonen skal være.

Ved å ta utgangspunkt i den nåværende situasjonen og situasjonen som du ønsker, så vil du være i stand til å finne ut hva du må gjøre for å oppnå det resultatet du ønsker. Når du har funnet ut dette, så skal også dette inkluderes i kommunikasjonsplanen.

Bestem datoer for publisering

Det kan være veldig lurt å bestemme deg for hvilke datoer du skal publisere innhold, og det er det flere grunner til.

Det å ha en spesifikk publiseringsplan vil være praktisk for både deg selv og leserne dine. Leserne vil vite akkurat når de kan forvente nytt innhold fra deg. I tillegg vil det å ha en fastsatt plan gjøre det enklere for deg å vite når du er nødt til å produsere.

Ved å ha bestemte datoer eller dager hvor du publiserer, så vil det være enklere å gjøre produksjonen til en del av arbeidsoppgavene dine.

Motta 500 ord gratis

Trenger hjelp til å utforme en publiseringsplan til markedsføring i sosiale medier? Da trenger du ikke lete lenger!

Under Din Gruppen finner du nemlig en merkevare som kalles Din SoMe. Vi er et profesjonelt tekstforfatterteam med mange års erfaring innenfor innholdsproduksjon. Flere av oss har dessuten studert media, noe som gjør oss til et godt valg som hjelper i denne arbeidsprosessen.

Har vi jobbet for deg tidligere? Hvis svaret på dette spørsmålet er nei, så betyr det at du antageligvis er en ny kunde. Hos oss får alle nye kunder et tilbud om 500 ord gratis. Det er helt uforpliktende tilbud, så det betyr rett og slett at du kan teste oss ut og bestemme deg etterpå.

Har du lyst til å motta 500 ord gratis i dag? For å takke ja til dette tilbudet, trenger du bare å gjøre for å fylle ut skjemaet nedenfor.