POST-modellen sosiale medier

POST-modellen er en overordnet strategi for sosiale medier. Den omfatter alle aspekter av din tilnærming til dem, fra planlegging av innlegg, til hvilke plattformer man skal legge dem ut på. Modellen fungerer godt, og blir brukt av veldig mange selskaper.

Det er viktig å ha en gjennomtenkt strategi og fremgangsmåte, for å unngå en situasjon hvor man har tatt seg vann over hodet og ikke klarer å opprettholde god kommunikasjon fra alle de forskjellige plattformene. Innleggene blir tynnere og det blir vanskeligere å opprettholde kontakt.

Ved å bruke denne modellen slipper du slikt. Med godt nok forarbeid, sørger du for at du stiller sterkt der du trenger eller bør gjøre det. POST står for People, Objective, Strategy og Technology. I denne artikkelen skal vi foreta oss disse begrepene og hva de betyr innenfor standarden.

People

Det første er People, altså folk. Det er viktig å kjenne målgruppen sin og hvordan man kan nå dem best. Ikke alle bruker de samme sosiale mediene, men de er ofte like for mange innenfor samme målgruppe. Man må vite hvilke sosiale medier de bruker og hvordan de bruker dem.

Dette avhenger selvfølgelig veldig på produktet eller tjenesten du tilbyr, og hvem du ønsker å nå. Det er det man skal finne ut av her. Du må vite hvem du legger ut innlegg for, og hva de ønsker ut av innleggene dine. Det går også på hvordan man legger ut og deler innleggene.

En målgruppe som ikke liker reklame og bare vil se fine bilder, trenger en helt annen tilnærming enn en som er på sosiale medier for motetips eller bil modifikasjoner, for eksempel. Så man må undersøke grundig, og vite hvem det er man skal appellere til, før man går videre til neste steg.

Objective

Det neste steget er Objective, som omhandler målene med SoMe tilstedeværelsen din. Dette er viktig å vite før man begynner. Mange hopper over begge disse første stegene og begynner rett på planlegging og vil legge ut med en gang, men hvis du vet hva du vil først, er det mye lettere.

Sosiale medier avhenger av inntrykk og engasjement. Man vil at folk skal kommentere og engasjere seg, men det må være kvalitet av det som går ut og det som kommer inn. Det er ingen poeng i å ha masse kommentarer og «likes», hvis det holdes overfladisk. Kvaliteten betyr alt.

Disse målene omhandler det mer tekniske rundt tilnærmingen, og kan være så enkelt som hvor ofte man ønsker å legge ut innlegg, eller hvor mange følgere man skal oppnå. Det kan også være ting som hvor mange salg man ønsker å få per innlegg eller per tidsenhet. Se hva du trenger, og planlegg.

Strategy

Når man har etablert dette, kan man gå videre til Strategy, altså strategien for hvordan man går videre med å aktualisere SoMe tilstedeværelsen. Dette spiller direkte på de to forrige punktene i det at man nå skal finne ut hvordan man vil at kunden skal reagere, eller forholdet skal endres.

Det spiller på målene du lagde i forrige steg, men har mer med selve kundeforholdet og relasjonen å gjøre. Dette steget er også med på å sørge for kvalitet i engasjementet i dine kanaler. Det er viktig å kartlegge hvordan dette endres, for å sørge for gode relasjoner når man går videre.

Ting som å åpne kommentarfeltene for å kunne få tilbakemeldinger direkte på innleggene, eller å ta i mot direktemeldinger og være dedikerte til å svare dem, er eksempler på ting som man bør finne ut av her. Et annet eksempel kan være at man vil ha mer trafikk til nettbutikken.

Technology

Det siste steget, Technology, altså teknologi, går på hvilke sosiale medier man velger. Det finnes mange, og forskjellige målgrupper bruker dem forskjellig. Det er derfor de andre stegene er såpass viktige å ha på plass, før man velger å begynne å laste opp innlegg.

Det er mange som begynner her, men det fungerer sjeldent. Hvis man allerede er etablert hos en målgruppe eller i sosiale medier på fritiden, kan man ha god nok peiling til å få god nytte ut av slike innlegg også, men da er mye av forarbeidet fra denne modellen allerede gjort, på en annen måte.

Denne modellen går gjennom alle aspektene med å tilnærme seg et kundemarked i SoMe kanaler, og man bør til slutt stå igjen med god oversikt over hvilken type innlegg man bør lage, hvor man bør laste dem opp, og hvordan man skal forholde seg til dem, både som ansatt og som kunde.