LinkedIn og markedsføring

LinkedIn er en populær SoMe-plattform som er velegnet for markedsføring. Plattformen er spesielt gunstig for B2B-bedrifter, siden du kan nå ut til et stort antall beslutningstakere og bedrifter.

Med LinkedIn blir markedsføring enkelt, og du kan markedsføre både på organisk og betalt vis. Finn ut hva som egner seg best for din bedrift!

Hvordan bruke LinkedIn til markedsføring?

LinkedIn har mer enn 755 millioner brukere på verdensbasis, og blant disse finnes det både arbeidstakere, bedrifter og organisasjoner. Du kan på mange måter betrakte LinkedIn som «Facebook for profesjonelle».

Plattformens mange brukere gjør den velegnet for markedsføring. Her kan du nemlig nå ut til de rette beslutningstakerne til rett tid. La oss se nærmere på betalt og organisk markedsføring på LinkedIn!

Betalt markedsføring | LinkedIn Ads

Betalt LinkedIn-markedsføring er akkurat hva det høres ut som. Du betaler enkelt og greit LinkedIn for å vise annonsene dine til en gitt målgruppe. LinkedIn-annonser eller LinkedIn Ads er ypperlige når du ønsker å nå ut til en profesjonell målgruppe eller bedriftskunder.

Det er enkelt å opprette en LinkedIn-annonse. Du legger inn en innledende tekst, destinasjons-URL, bilde, overskrift og en annonsetekst (beskrivelse). Du kan også velge mellom ulike CTA-er, som «Bli med» eller lignende. Annonsen kan også tilpasses ulike plattformer, som mobil og desktop.

Du kan definere målgruppen basert på ønskede kriterier. Det er for eksempel mulig å rette LinkedIn Ads mot innkjøpsansvarlige eller andre du vil nå ut til. Her er de tre annonsetypene du kan velge mellom på plattformen:

  • Tekstannonser: Led målgruppen til nettsiden din med en attraktiv tekstannonse, og oppnå konverteringer!
  • Sponset InMail: Denne annonsetypen sendes som en melding i innboksen til spesifikke mottakere via LinkedIn Messaging. Tjenesten er ypperlig for å sende ut spesialdesignet innhold som kan føre til konverteringer,
  • Sponset innhold: Sponset innhold er perfekt når du vil øke kjennskapen til merkevaren. Annonsene promoterer spesifikt innhold, og kan deles på LinkedIn eller andre plattformer.

Organisk markedsføring | SEO med LinkedIn

Organisk markedsføring handler om å tiltrekke trafikk til nettsiden din uten direkte kostnader. Her er det selve innholdet ditt som tiltrekker målgruppen, gjennom såkalt søkemotoroptimalisering (SEO).

LinkedIn og markedsføring med SEO innebærer blant annet bruk av relevante søkeord. Ved å dele innhold som inneholder de riktige søkeordene, kan du potensielt tiltrekke mer trafikk fra Google og andre kanaler.

Relevante søkeord er ordene målgruppen din søker på i f.eks. Google når de leter etter tjenestene og produktene du selger. Husk at også LinkedIn i seg selv fungerer som en slags søkemotor. Du kan altså tiltrekke trafikk fra LinkedIn også.

Når du driver med organisk markedsføring er SEO og kvalitetsinnhold nøkkelen til suksess. Fordelen med organisk markedsføring er at den økte trafikken vil vedvare. Når du betaler for annonser får du kun økt synlighet så lenge du betaler. Her er ulike SEO-metoder for innhold på LinkedIn:

  • Bruk av lenker (interne lenker og eksterne autoritetslenker)
  • Metatittel og -beskrivelse
  • Mobilvennlig struktur
  • Bruk av søkeord (inkludert long-tail-søkeord)
  • Riktig bruk av overskrifter og underoverskrifter (H1, H2, H3 etc.)

Slik lykkes du med LinkedIn og markedsføring

Vellykket LinkedIn-markedsføring handler i stor grad om innhold. Enten du skal dele annonser eller satser på organisk markedsføring, avhenger resultatet av innholdet. En dårlig utformet annonsetekst eller kjedelige blogginnlegg vil neppe engasjere målgruppen.

Skal du tiltrekke målgruppen til nettsiden din over tid, anbefaler vi å gå for organisk LinkedIn-markedsføring. Dette vil være kostnadsbesparende og er i tillegg veldig effektivt. Har du behov for økt synlighet i en kortere kampanjeperiode, kan LinkedIn Ads være et godt valg.

Enten du trenger hjelp med annonsetekst eller organisk LinkedIn-markedsføring, kan Din SoMe hjelpe deg. Vi kan optimalisere LinkedIn-profilen din og lage kvalitetsinnhold for både annonser, blogginnlegg og lignende.

Kontakt oss i dag og motta dine første 500 ord gratis!