LinkedIn – bedriftsguide og tips!
LinkedIn er den sosiale medier-plattformen som sikter seg aller mest til forretningsmessig nettverksbygging. Har bedriften din en LinkedIn-profil du vil øke engasjementet på? Les vår bedriftsguide og lær mer om hvordan din bedrift kan lykkes på plattformen!
Du kan få verdifulle kontakter og oppnå økt engasjement ved å benytte deg av LinkedIn. Sørg derfor for å utnytte plattformen til din fordel.
Hvorfor LinkedIn?
Ved å besitte posisjonen som den fremste forretningsmessige nettverkingstjenesten er LinkedIn et fundamentalt verktøy du bør benytte i din merkevarebygging. Å opprette en bedriftsprofil er helt avgjørende for synligheten av din bedrift. Du kan benytte deg av LinkedIn for å bygge et viktig nettverk og kredibilitet for din bedrift.
Først og fremst: Hvordan lage en bedriftsside på LinkedIn?
Hvis du ikke allerede har en bedriftsprofil, så er første steg å opprette en. For å kunne opprette en side for bedriften din, må du opprette en privatkonto først. Deretter oppretter du bedriftsprofil med utgangspunkt i denne.
Du blir da administrator for bedriftssiden, men du kan selvfølgelig legge til flere administratorer etterpå.
Når du oppretter bedriftsprofilen må du blant annet velge type bedrift. Du må også spesifisere hvorvidt det er en liten eller stor bedrift, en utdanningsinstitusjon og så videre. Etter å ha definert bedriften i grove trekk, fyller du inn detaljene.
Gjør et gjennomtenkt førsteinntrykk
I likhet med andre sosiale medier er førsteinntrykket svært viktig også på LinkedIn. Det første som kommer opp når folk ser din bedriftsprofil er logo og slagord. Her vil du gjøre lurt i å legge ned litt tid og velge noe gjennomtenkt.
Deretter kan du trykke på «Opprett side», og du er da i mål. Siden er opprettet og synlig for verden. Det er her den virkelige jobben begynner. Du burde redigere siden og fylle ut alle åpne felt. Jo flere felt som er fylt ut, jo bedre.
Ved å gjøre det tydelig og enkelt hva din bedrift gjør og er, kommer du opp i flere søk. Det vil også være enklere for andre profiler å finne og bli kjent med bedriften. Det er bevist at bedrifter med 100 % fullførte profiler får 30 % mer visninger.
Tips til deg som skal opprette profil på LinkedIn
Det finnes mange tips for deg som skal lage en ny bedriftsside på LinkedIn. I denne bedriftsguiden har vi blant annet valgt å dele tips som kan bidra til økt synlighet. Her er de viktigste!
Visuelle elementer
En bedriftsprofil bør ha både profilbilde og forsidebilde. Bedriftens logo er for eksempel et godt valg om du skal ha et profilbilde.
Med visuelle elementer som dette vil bedriftssiden utstråle profesjonalitet! Samtidig blir profilen mer spennende og engasjerende.
Bruk av søkeord for økt synlighet
Bruk av nøkkelord eller søkeord er også veldig smart! LinkedIn-profiler vises nemlig i Google sine søk. Ved å benytte deg av noen nøkkelord i beskrivelsen av bedriften din, vil du derfor øke sannsynligheten for å bli synlig i søkemotoren.
Gjør gjerne en søkeordsanalyse for å finne søkeordene som er mest relevante for deg og din bransje.
Oversettelse
Tenk også ut om det er nødvendig med en oversatt versjon av bedriftssiden din på LinkedIn. Dersom du skal nå ut til et globalt publikum, kan du legge til en oversettelse som gjør at flere kan tolke innholdet.
Del siden og synliggjør den
Etter å ha ferdigstilt bedriftsprofilen din, må du begynne å spre ordet. Det er nemlig få som vet om eller finner bedriftsprofilen hvis ikke du forteller om den. Du må drive aktiviteten frem.
Dette kan du for eksempel gjøre ved å dele siden på din personlige profil og linke til LinkedIn fra nettsiden til bedriften. Du kan også sende ut invitasjoner til dine personlige tilknyttede kontakter med forespørsel om å følge.
La dine ansatte hjelpe deg
Sørg også for at alle arbeidstakerne dine legger bedriftsprofilen til i sin jobb-beskrivelse. Dette øker synligheten ytterligere.
Før du opprettet siden, har de bare skrevet arbeidstittelen uten at den linker noe sted. Nå når det finnes en side å linke til, kan de skrive navnet en gang til og linke til bedriftssiden. Dette gjør at deres kontakter kan finne og følge bedriften din.
Det lister dem også opp som arbeidstakerne på bedriftsprofilen. Når du kan vise til flere arbeidstakere på bedriftsprofilen, vil dette føre til økt kredibilitet for andre som ser siden. Nettopp dette legitimerer bedriften ytterligere!
Utarbeid en strategi
Det å lage siden kan anses som den enkle jobben. For nå må du drive frem aktivitet, og opprettholde den. En side uten aktivitet er det ingen som har interesse av å følge. Her er det viktig å ha en strategi som du enkelt kan følge.
Hva bør en LinkedIn-strategi inneholde?
Strategien eller planen du utarbeider bør gi svar på en del viktige spørsmål:
-
- Hva er målet med LinkedIn-profilen? Husk at dette kan skille seg fra målet med andre sosiale medier eller markedsføringsplaner.
- Hva skal du bruke profilen til? Er det ment for rekrutteringsmuligheter eller for å dele bransjeinformasjon som du tenker passer bedre her enn andre steder? Uansett hva formålet er for deg og din bedrift, burde du definere det.
- Har du tenkt til å annonsere? Hvis ja, så burde du lage et budsjett.
- Hva gjør konkurrentene dine? Og, viktigere, hvordan kan du lage bedre innhold enn dem?
Etter å ha besvart disse spørsmålene, så burde du lage en plan over innholdet. Dette vil være ting som frekvensen av innlegg og hva slags type innhold du vil publisere.
Husk at du gjerne har mye innhold fra andre kanaler, som hjemmeside og ulike sosiale medier. Dette burde du forsøke å fornye og gi et nytt ansikt på LinkedIn.
Promoter din bedriftsprofil
For å øke rekkevidden av din bedriftsprofil kan du gjøre lurt i å også gå mer organisk til verks. Du kan benytte deg av LinkedIn sine reklamefunksjoner. Dette kan være ting som sponsede poster og sponsede annonser.
En annen ting som øker trafikken til siden, er å legge ut jobb-muligheter. Skal dere ansette noen nye? Legg det ut på LinkedIn! Det er mange som er på LinkedIn, nettopp for å finne jobb. Du kan både legge ut en jobb-listing gratis, eller du kan betale for å få den promotert.
Det viktigste er imidlertid selve nettverkingen. Det er å bygge nettverk er det fremste formålet med LinkedIn. Ettersom digitaliseringen stadig tar steg, er det viktig å ha en digital profil og et digitalt nettverk.
Det er mye aktivitet som foregår virtuelt. Rapporter fra LinkedIn selv viser at samtaler mellom tilknyttede brukere økte med 55 % fra januar 2020 til januar 2021. Du burde være med i samtalen!
Lag interessant og relevant innhold
For å generere aktivitet og engasjement er det nødvendig å lage interessant innhold. Hvordan du skal markedsføre din bedrift på LinkedIn avhenger selvsagt av hva målene dine er. Det er likevel noen ting alle burde tenke på.
Relevans og konsistens er viktige stikkord ved innholdspublisering. Algoritmen til LinkedIn fungerer sånn at den viser brukere hva de liker å se, og unngår det de ikke vil se. Hvis du bare publiserer relevant innhold og holder deg til det, har du kommet langt.
Inkluder noe visualiserende
Du burde inkludere et bilde eller andre visualiserende elementer når du legger ut innlegg. Bilder engasjerer ofte mer enn tekst.
Dersom du inkluderer et iøynefallende bilde, kan det være akkurat det som får folk til å stoppe opp i scrollingen og få med seg din post.
Kort og konsist
Posten burde være kort. Kanskje kan det være en idé å sikte seg mot en spesiell målgruppe? I tillegg burde innlegget være aktivt og sikte mot handling. Et tips kan være at du avslutter med et spørsmål, for å få folk til å ville kommentere og engasjere seg.
Etter å ha postet, burde du også være klar for å svare eventuelle kommentarer raskt, slik at du kan skape videre aktivitet.
Emneknagger
Et innlegg kan også inneholde emneknagger. Du burde imidlertid forsøke å minimere bruken så mye som mulig. De får innlegget til å dukke opp, så det er en viktig del av det, men vi er alle litt lei av overbruken av emneknagger.
Hold deg gjerne til å inkludere to eller tre relevante emneknagger.
Tidspunkt
Det siste du burde tenke på i innholds-publiseringsfasen, er tidspunktet. Det kan være vanskelig å vite når ditt publikum og din målgruppe er mest aktiv på LinkedIn.
Det vil likevel være noen tidspunkt hvor folk er mer aktive enn andre. Dersom du treffer disse tidspunktene, er du sikret mer engasjement enn ellers. Prøv å tenke ut hvem publikumet ditt er og post deretter.
Analyser innholdet
Aktiviteten og engasjementet på det du legger ut, sier mye om hva folk liker å se. Dersom det er noe som fører til mer aktivitet enn andre ting, burde du vite det. Det er mye viktig informasjon i analyseringen av innholdet ditt.
LinkedIn har innebygde analyser du kan se på. Her får du informasjon om både rekkevidde og engasjement. Sørg for å følge nøye med på dette, og gjør endringer underveis i henhold til analysen. Det sier kanskje seg selv, men post mer av det som fører til mest aktivitet.
Gjør din greie!
Til slutt – sørg for å ha en egen og autentisk identitet. Ikke kopier innhold eller ap etter andre. Det er viktig at bedriften bygger sin egen merkevare. Dette vil føre til større engasjement og en mer lojal kundebase.
Sosiale medier har etablert seg som en grunnpilar i markedsføringen. Ved riktig bruk kan det ekspandere og utvikle bedriften din eksponentielt. LinkedIn er et viktig verktøy for å knytte forretningsmessige kontakter.
Utnytt nettverket til din fordel. Potensielt kan dette føre til økt salg av din tjeneste eller produkt.
Din bedriftsguide for å lykkes på LinkedIn
Vi håper du har fått noen tips til hvordan du bør gå frem i opprettelsen av en bedriftsprofil på LinkedIn. Dersom du skulle ha noen andre spørsmål eller trenger mer hjelp til opprettelsen av en profil, så ikke nøl med å kontakte oss. Vi er din guide.
Vær med i samtalen – sørg for å bruke LinkedIn.