Kanalvalg sosiale medier

Det er et hav av kanaler å velge mellom når det kommer til sosiale medier og markedsføring i dem. Mange store plattformer har veldig gode egenskaper for forskjellig typer deling. Man har store aktører som satser hovedsakelig på video, mens andre satser på bilder og tekst.

Når det gjelder sosiale medier så kan det være vanskelig å vite helt hvor man skal starte, samtidig som det åpner for mange muligheter. Man kan også legge ut mye av det samme innholdet i flere av dem, men det er viktig å holde styr på hva man deler hvor, når man deler det og hvem man deler det med.

Med så mange forskjellige kanaler og valgmuligheter når man også frem til forskjellige målgrupper mer treffsikkert på ulike plattformer. Finn ut hvem du vil markedsføre og hvilke plattformer de bruker, slik at du treffer flest av de som faller inn under din målgruppe, for å dele deretter.

Hvorfor ikke dra nytte av alle mulighetene som SoMe tilbyr? Vær strategisk og gjennomtenkt når du jobber med SoMe, og du vil få mye mer uttelling for arbeidet med markedsføring. Nærmest alle bruker sosiale medier i en eller annen form for tiden, og det er en veldig effektiv måte å markedsføre på.

Bilde, video eller tekst?

Hva skal du dele? Noen plattformer er bedre på bilder og tekst, mens andre plattformer fokuserer mer på videodeling. Man kan laste opp alle tre i de fleste sosiale medier, men det er mye å forholde seg til i forbindelse med hver enkelt plattform. Noen plattformer tillater kun korte videoer, mens andre plattformer tillater færre teksttegn.

Avhengig av hva du skal dele vil YouTube være et veldig godt valg for opplasting av lengre videoer, da de tillater veldig mye lengre videoer og har gode valgmuligheter for opplasting og avspilling av dem, samtidig som de har gode muligheter for direkte annonsering, både mellom og underveis i videoene.

Instagram, VSCO og lignende plattformer fungerer best for deling av bilder. Instagram tillater også bildebeskrivelser, som kan være ganske lange. I tillegg tillater de korte videoer lagt ut som innlegg, deling av historier og direktestrømming av innhold.

Deler du mest tekst, linker og denne slags innhold, vil plattformer som Facebook, Twitter og LinkedIn være gode alternativ, avhengig av seriøsitet i det man deler. Hvem man ønsker å nå ut til vil også spille en rolle her. LinkedIn krever en litt mer profesjonell tilnærming, mens de andre er mer personlige og useriøse.

Medievaner

Med alle disse forskjellige valgene av plattformer og andre apper som folk bruker, er det viktig å ha kunnskap om brukernes medievaner. Man kan analysere data fra målgruppene sine og finne ut hvilke apper de bruker mest tid på, enten de er på mobiltelefonene sine eller bruker andre enheter.

Kunnskap om dette vil gjøre det enklere å tilpasse innholdet i henhold til målgruppe og kanal, med utgangspunkt i mål man har satt seg i forbindelse med tilstedeværelsen i SoMe. Det vil være en stor fordel når man jobber med planer for publisering. Denne kunnskapen spiller en veldig viktig rolle i en eventuell publiseringsplan, som man absolutt bør ha.

Enkelte målgrupper bruker gjerne de samme SoMe plattformene for å kunne ha kontakt med hverandre. Man velger gjerne en plattform som likesinnede og venner bruker, så det trenger ikke å være veldig dypt. Men det finnes mye data å hente, hvis man vil gå dypere.

Når alle bruker såkalte «cookies» som lagrer informasjon om hvilke valg du gjør på nett og informasjon du fyller inn, kan man også analysere denne infoen og bruke den for å gi delingen i SoMe et lite løft, ved å dele i de rette kanalene for å nå de brukerne man ønsker å nå ut til.

Publiseringsplan

Når man finner ut hvilke sosiale medier man skal dele i og hvem man vil dele med, vil en publiseringsplan gjøre selve delingen mye enklere. En slik plan vil inneholde informasjon om når du skal dele hvilket innhold og se litt ut som en kalender. Man kan enkelt lage en slik publiseringsplan i et regneark.

Publiseringsplaner vil kunne lignes opp med analyse-informasjon fra dine valgte analyseverktøy, som man også finner direkte i de sosiale mediene, eller hos store markedsføringsverktøy, som f.eks. Google Analytics. De store plattformene vil ha slik info enkelt for deg som markedsføringsprofil.

Ved å finne ut av når dine brukere eller de i din målgruppe bruker de forskjellige appene, så kan du tilrettelegge for publisering rundt disse tidene. På den måten sørger man for at flest mulig får dem med seg, samt at det øker sjansen for å bli sett.

Man kan også legge inn ting som høytider eller eventer i en publiseringsplan. En slik publiseringsplan med planlagt innhold for utleggelse, eller legge inn kampanjer du har tenkt å utføre. Ved å ha innholdet klart før det blir aktuelt å legge det ut, minsker du stress, og sørger for god treffsikkerhet.

Strategisk bruk av sosiale medier

Sosiale medier er ekstremt gode å bruke i markedsføring, og strategisk bruk av dem kan føre til veldig mye bedre uttelling for det arbeidet man legger i det. Tenk gjennom hva du skal legge ut, lag en publiseringsplan for når og hvor det skal legges ut, og finn ut hvilke typer markedsføring du vil utføre.

Man kan annonsere, gjøre avtaler med eksisterende profilerte brukere i SoMe, lage en egen profil for mer personlig deling eller bruke en profil som en måte å kontakte kunder og samarbeidspartnere, samtidig som man legger ut reklame- og kampanjeinnhold. Finn ut hva som passer best for deg!

Ved å kjøre ulike former for markedsføring, og bruke det samme innholdet på flere plattformer, sørger man for at flest mulig får sett det man laster opp, og man skaper en gjenkjennelighet som er en veldig god strategi for bedrifter i SoMe. Gjenkjennelighet fører til godt omdømme og mer trafikk.

I sosiale medier finnes det utallige aktører, og man blir fort oversett, med mindre man vekker oppsikt eller er gjenkjennelig som noe bra. Ved å skape gode inntrykk og sørge for at man har planlagt ordentlig, sørger man for at man får mest mulig uttelling for trafikken, og flere interaksjoner.