Innholdsplan sosiale medier

Ønsker du å lage en innholdsplan for sosiale medier? Det gjør du lurt i! Ved å ha en plan kan du enklere nå ut til målgruppen med innhold som konverterer og engasjerer.

En innholdsplan for sosiale medier gir deg oversikt over hva slags innhold du skal publisere. I tillegg vil planen fortelle deg når innholdet skal publiseres, og hvilke sosiale medier som skal tas i bruk.

For noen bedrifter passer det best å markedsføre på Facebook, mens andre med fordel kan velge LinkedIn, Snapchat eller Instagram. Hva avgjør valg av sosiale medier, tidspunkter for markedsføring og innholdstype? Først og fremst målgruppen din!

Sosiale medier strategiplan

En innholdsplan for sosiale medier er en viktig strategiplan for bedriften din. Det er en fordel om planen forankres i øvrige bedriftsstrategier. Dette sikrer at innholdet ikke kommer i konflikt med bedriftens visjoner, målsetninger eller annen markedsføring.

Hvordan lage en god innholdsplan for sosiale medier? Det er viktig å kommunisere godt med hele bedriftens markedsteam, og sikre at alle blir hørt. Sammen kan dere blant annet finne ut hvilke kanaler det er mest hensiktsmessig å markedsføre gjennom.

For å finne svar på dette må dere også analysere målgruppen. Hvem er mottakeren? Hva appellerer til han eller henne? Diskuter også hva dere prøver å formidle med markedsføringen.

 

  • Lag innholdsplan i tråd med bedriftens visjoner og målsetninger
  • Motta innspill fra resten av markedsteamet
  • Definer målgruppen
  • Finn egnede sosiale medier-kanaler for markedsføring
  • Tilnærming og tonefall
  • Hvor hyppig skal det markedsføres på ulike plattformer? Lag en publiseringsplan!

SoMe-markedsføring må ikke undervurderes

En innholdsplan for sosiale medier kan komme til god nytte. Det å markedsføre i sosiale medier blir dessverre undervurdert av mange bedrifter. Dette kan føre til at de ikke når ut til en stor andel potensielle kunder.

I dag er både unge og eldre på Facebook og i andre sosiale medier – gjerne på daglig basis. Akkurat det gjør sosiale medier til velegnede plattformer for markedsføring. Du kan enkelt nå ut til målgruppen din.

Annonser i SoMe gjør målrettet markedsføring til en lek, siden du kan nå ut til målgruppen basert på interesser, bosted, kjønn, alder, utdanningsnivå og lignende. På dette området er sosiale medier enestående.

Inkluder gjerne Facebook Ads og andre SoMe-annonser i din innholdsplan for sosiale medier. Markedsføring i sosiale medier kan også være en prisgunstig måte å markedsføre på, siden du kan dele innlegg og avholde konkurranser helt gratis.

Strategi for SoMe-innhold

Når du skal lage en innholdsplan for sosiale medier bør du lage en klar og tydelig strategi. I denne strategien bør du blant annet vurdere når på døgnet det er enklest å nå ut til potensielle kunder.

Dersom du har en bedriftsside på Facebook, kan du blant annet klikke deg inn på «Innsikt» og «Innlegg». Da kan du se nøyaktig når på døgnet flest følgere er aktive. Del innlegg når du har mulighet til å nå ut til flest mulig.

Driver du med B2B-markedsføring kan det være lurt å dele innhold i arbeidstiden på LinkedIn. I din innholdsplan for sosiale medier bør du altså ha en detaljert publiseringsplan. I denne noterer du hva slags innhold som skal deles, og når.

Sørg også for å inkludere informasjon om ansvarsfordeling. Hvem skal for eksempel ta seg av innholdsproduksjon og publisering?

Årshjul til sosiale medier

Et årshjul er ypperlig å inkludere i bedriftens innholdsplan for sosiale medier. Hjulet gir bedriften oversikt over merkedager og store salgsdager. På den måten er dere forberedt til markedsføring før Black Friday, Halloween, Cyber Monday og lignende.

I et årshjul til SoMe kan bedriften legge inn informasjon om alt fra kampanjer og innholdsproduksjon, til deling av innlegg.

 

Motta 500 ord gratis

En innholdsplan for sosiale medier kan komme til nytte både for små og store bedrifter. Planen gir deg oversikten du trenger, både over innhold, tidspunkter for deling og ansvarsområder.

Dersom bedriften din skal lage en innholdsplan til sosiale medier, har du sikkert lagt merke til at innholdsproduksjon er en viktig del av strategien. Enten det er snakk om annonser, nyhetsbrev, innholdsmarkedsføring eller annet, er innhold nøkkelen til suksess.

Det å produsere tekstinnhold er som regel den mest krevende delen av markedsføringsjobben. For bedrifter som ikke har egne markedsavdelinger, kan det være kjekt å få hjelp til dette. Din SoMe leverer skreddersydd markedsføringsinnhold i form av både blogginnlegg, annonser og lignende.

Kontakt oss i dag og motta 500 ord gratis!