Hvorfor annonsere på TikTok?
TikTok er det mest populære sosiale mediet blant unge nå til dags. Det har tatt over en stor del av markedet for deling av video, og ført til at andre aktører har måttet tilrettelegge og gjøre det mulig å dele korte klipp lignende formatet TikTok bruker.
Annonser på TikTok trenger ikke å være direkte reklameplakater eller filmer, men kan også være sponset innhold eller produktplassering, eller morsomme videoer fra arbeidsstedet ditt. Dette ser man ofte på bedriftskontoer for butikker og lignende.
Korte videosnutter må trekke oppmerksomhet og være kjappe med å komme til poenget, eller komme frem naturlig i annet innhold. Da TikTok allerede har etablerte, kjente brukere, er dette ofte et godt alternativ for annonsering, avhengig av hva du skal annonsere for, så klart.
TikTok treffer mange, og videoene derfra blir videresendt i andre plattformer hele tiden. Man kan linke til den på nett eller i chatteprogrammer, eller laste opp videoene direkte i andre kanaler. Noen velger også å legge mange TikTok-videoer sammen og dele sluttproduktet som en lengre video.
Sosiale medier blir viktigere
I en så globalisert verden som vi lever i nå, har sosiale medier blitt mye viktigere enn de har pleid å være frem til, hvor de bare har vært en gøy måte å holde kontakt og dele personlige bilder og tanker på. Verden har blitt mindre er det mange som sier, da man kan holde kontakt med folk over nettet.
Sosiale medier sørger for at man kan holde seg oppdaterte på folks liv, og hva de gjør, uten å alltid måtte treffes. Man kan holde kontakten via meldinger og kommentarer, som er fint om man har flyttet for studier eller har venner i andre landsdeler og til og med gjerne andre land.
Man kan få innhold fra folk over hele verden, og mange holder seg oppdaterte på hva kjendiser holder på med, og deler inntrykk av alle sorter. Alt fra kunst, musikk, salg av klær og tjenester, og deling av meninger, deles på sosiale medier, nærmest eksklusivt, nå for tiden.
SoMe har skapt en plattform for alle å dele sine meninger og inntrykk, og knytte nettverk med folk som er like en selv, og for ulike interesser, og man kan finne innhold som man er interessert i, men ikke før hadde tilgang til, eller visste hvor man skulle lete etter, gjennom å utforske i SoMe.
TikTok og influencere
Influencere er ofte allerede kjendiser eller talentfulle innenfor noe, som de deler på TikTok, men også helt vanlige folk som mange kan relatere til eller liker, blåser opp og blir store på denne plattformen, som i andre SoMe. Det er en unik applikasjon hvor man blander video og musikk.
Dansevideoer og humorvideoer tar opp store deler av plattformen, men man finner også oppskrifter på mat, tips og triks til hjemmet og livet, og den slags ting. I disse dager deler mange store deler av livet sitt i SoMe, inkludert tips til velvære og produkter og TikTok er en av plattformene hvor de deler.
Disse influencerne utgjør en stor del av markedet for annonsering, da de allerede har etablerte følgerbaser fra ganske spesifikke målgrupper. Dette gjør denne formen for annonsering og reklamering, kalt sponsing eller modellering, helt unik.
Her er det mange retningslinjer, som kan være forskjellige avhengig av hva man ønsker å annonsere for, så disse bør du lese deg opp på og kunne godt, før du starter å annonsere. Man må markere med «sponset innhold,» eller «produktplassering,» hvis dette er formen for annonse man bruker.
Lag eget innhold!
Man kan også lage eget innhold gjennom en bedriftskonto. Da er det viktig at man opptrer som en bedrift og ikke bruker kontoen som man ville en personlig en. Pass på at profileringen og innholdet er klart og at det er tydelig at innholdet presenterer firmaet og eventuelle tjenester eller produkter.
Navnet på kontoen bør være klart markert som firmaet eller butikken den annonserer for, slik at alle vet at selv om innholdet ikke trenger å være en reklamefilm, så har den annonsering og markedsføring som baktanke. Pass også på å markere for produktplassering o.l. i slikt innhold.
Humorvideoer blir ofte brukt på TikTok og man kan gjerne slenge seg på trender som er etablerte på plattformen fra før av, og tilpasse det til sin bedrift. Man kan for eksempel utøve en TikTok-dans i lokalet til bedriften, eller butikken, og vise frem produkter i bakgrunnen, eller ved å bruke dem.
Det er ikke alltid like lett å vite hva man skal legge ut, hva som trender, hvilket innhold som treffer og hvordan man bryter gjennom algoritmene som brukes. Hjelpemidler som publiseringsplan, markedsundersøkelser og analyse av søkemotor resultater og så videre vil da være til hjelp.