Hvorfor annonsere på Snapchat?

Direkte kommunikasjon med venner kommer veldig ofte fra Snapchat om dagen. Folk sender Snap-er for å vise hva de holder på med med et bilde eller en video med litt tekst, og eventuelt et filter eller musikk. Dette er en av sidene til Snapchat. Man kan også utforske andres innhold mer privat.

Man trenger ikke å være venn med eller sende noe til alle brukere på Snapchat. Det finnes mange som laster opp innhold, som man kan følge og se på offentlig opplastet innhold som de laster opp. Kjendiser og alt mulig er tilgjengelige for å følges på Snapchat.

Man finner muligheter for annonsering både som sponset innhold, blandet med det innholdet som da blir lastet opp, eller som en separat reklamefilm. Den tredje siden av Snapchat er egne «programmer,» og prosjekter som blir lagt ut, som er lengre og sammenhengende.

Disse programmene inneholder reklamering og sponsede innlegg for markedsføring. Nesten alle som bruker Snapchat trykker seg iallfall kjapt gjennom dem, og kan bli stoppet og måtte se dem for å gå videre. Korte reklameklipp som passer til innholdet de ser på fra før av, er derfor effektive.

Reklamefilmer på Snapchat

De mest effektive reklamefilmene på Snapchat er de som passer inn med innholdet som brukerne man prøver å nå allerede ser på. Algoritmene som bestemmer hvem som ser reklamene du sender ut, og hvilket innhold brukerne ser, basert på hvem de følger og hva de ser på, skaper tillit.

Man bygger seg selv opp en algoritme som veldig ofte faktisk fungerer og viser deg det du vil, når du utforsker nytt innhold. På Snapchat er dette basert på hvilke «programmer,» eller personer man følger. Annonsering på like programmer vil for eksempel nå flere av samme målgruppe.

Man trenger ikke å bare bruke faktiske reklamefilmer heller, man kan også legge ut eget innhold som en bruker og lage innhold, som annonserer tjenester, butikker eller produkter. Så lenge det er tydelig at man reklamerer for noe, når man gjør det, og følger retningslinjene for slikt, går det fint.

Reklamefilmer lastet opp av SoMe profiler tilknyttet lokale butikker, for eksempel, hvor de ansatte legger ut innhold fra butikken, er ofte veldig effektive, da de føles personlige, og er det også. Man markerer at det er annonsering, men laster opp innhold som ellers, bare på arbeidsplassen.

Andre sosiale medier

Man kan også bruke de samme annonsene i andre sosiale medier, som for eksempel Instagram. De største forskjellene er hvor lenge man bruker på hver av plattformene og hvor tålmodige man er før man går videre når man ser annonser, men også vanlig innhold.

Har man en god markedsførings plan med et utgangspunkt i hvem man vil dele med, hvilke enheter og tjenester de bruker for opplasting og redigering, hvilke SoMe plattformer de bruker og hva de vil se på, sammen med en publiseringsplan, gjerne som følger trender og kommende eventer, f.eks.

Når noe planlagt skjer og man gjerne vil markedsføre i sammenheng med det, lønner det seg med en god publiseringsplan. Man vet hva som skjer, når som skjer, og man kan ha felles målgrupper eller faktiske samarbeid. Da bør man også ha innholdet klart, eller iallfall ha det planlagt i forveien.

En publiseringsplan kan være så enkelt som å ha planlagt en julevideo eller en sommerkampanje dere planlegger, eller mer uforutsette og store ting som eventer som man vet at folk kommer til å bli interesserte i, som man kan markedsføre samtidig som, hvis man har noen form for tilknytning.

Snapchat sponset innhold

Etablerte brukere på Snapchat, med mange følgere og godt omdømme, tar ofte imot sponsoravtaler eller kan vise frem dine produkter, som en form for annonsering. Du får da markedsført med deres etos, og tillit, deres gravitas. Man får selvfølgelig kun gode slike avtaler hvis man også har tillit.

Gode produkter eller tjenester av høy kvalitet, gir god uttelling, skaper tillit som igjen, gjennom nettverk og annonsering og andre ting man kan foreta seg for å skape omdømme, vil man kunne få gode sponsoravtaler med kjendiser og etablerte SoMe profiler.

Dette innholdet blir tydelig markert som reklame eller sponset, og blir vist frem til seerbasen til disse brukerne, og Snapchat lar dem gjøre dette på en veldig personlig måte, og kan også legge ut lengre videoer, men fremdeles føles nært, troverdig og ja, nettopp personlig.

Personlig tilpasset innhold treffer best. Man må tilpasse innholdet til det man forventer av målgruppen sin, og planlegge for hva de vil se, og man kan også da være med på å faktisk bestemme hva som trender, ved å vise frem andres innhold i dine kanaler, og markedsføre videre.

SoMe for markedsføring

Nettverk styrer mye av markedsføringen i dagens internasjonale, digitale samfunn. Influencere utgjør stor forskjell for hva som blir trendy og vise frem de produktene de bruker, selv om man gjerne ikke har en sponsoravtale engang. Her er det rom for å være med på å styre skuta.

Ved å inngå faktiske avtaler med disse influencerne, som gjør nettopp det, det høres ut som. De påvirker. De er med på å bestemme hvilke uttrykksformer som blir trendy og alle følger med i en eller annen form, enten bevisst eller ikke. Så vil du være en frontrunner, så er SoMe veien å gå.

Man trenger selvfølgelig likevel ikke å markedsføre gjennom andre. Man kan legge ut helt eget innhold gjennom en bedriftskonto, eller faktisk annonsering, med reklamefilmer osv. Man kan gjennom en egen kanal legge ut bilder og videoer fra butikker og kjøre direkte reklamering her også.

Snapchat, for eksempel, tillater dette og brukes av både eksklusive virksomheter, internasjonale aktører og lokale, nære bedrifter og butikker, og det er bare å henge seg på. De fungerer og det er her man treffer flest i disse dager, da alle bruker SoMe, på forskjellige enheter og plattformer.