Hvordan lykkes du med sosiale medier?  

Sosiale medier har et enormt potensial. Du har mest sannsynlig kjent det selv: At du i en eller annen grad blir påvirket av det du ser. Men hvordan kan du utnytte dette til din fordel, og faktisk lykkes med å nå ut til målgruppen?  

Vi gir deg her fem viktige tips for hvordan du lykkes med sosiale medier!   

Først: Hvorfor er det viktig for bedriften å nå gjennom i SoMe? 

Kanaler som Facebook, Instagram, TikTok og LinkedIn har milliarder av månedlige brukere. Potensialet dette medfører er overveldende.  

Det er av samme grunn litt vrient å lykkes, siden kanalene er oversvømt av innhold. Hvordan skal akkurat du eller din virksomhet bli lagt merke til? Dersom du først finner suksessformelen, vil bedriftens sosiale medier være gull verdt. 

Uansett hva du selger, kan sosiale medier benyttes for å få din virksomhet til å vokse. Det er ikke nok å være til stede. Du må også ha en merkverdig tilstedeværelse.  

Hvordan bli best på sosiale medier? 

Suksess på sosiale medier avhenger av mange faktorer. Det er ingen klar fasit for hvordan man lykkes, og noen har mer flaks enn andre.  

Det er likevel enkelte tips som kan føre deg i riktig retning! 

1. Lag formålstjenlig innhold

Kontoene på sosiale medier drives frem av sitt innhold. Det vil ikke hjelpe å legge ut innlegg «bare fordi». Innholdet må ha en betydning og stå til et formål. Sørg for at alt du poster har en mening og relevans. Dette kan hjelpe til med å bygge merkevaren din.   

Du burde forsøke å alltid tenke: Hvordan tilføyer dette innlegget verdi?  

2. Vær autentisk 

Det er en kjensgjerning at innholdet til en bedrift kan være kjedelig og uengasjerende. Det vanskelige, men også svært viktige, er å klare å gjøre det interessant og nytt. Benytt deg av både tekst, bilder og videoer.   

Innholdet kan gi publikumet ditt innsikt i din bedrift, din historie og ditt team. Du har ikke lyst til å være som «alle andre», så da kan du heller ikke gjøre som alle andre. Hvordan kan ditt innhold skille seg ut? Vær autentisk og bygg din egen identitet.  

Det kan være vanskelig. Men klarer du det, ja – da har du kommet langt! 

3. Engasjer!

Hovedmålet med sosiale medier er å generere engasjement og aktivitet. Dette engasjementet er ikke alltid like enkelt å mane frem. Et tips er å oppmuntre til aktivitet, og å være aktiv selv.  

Sosiale medier premierer aktivitet. Dersom din profil kommenterer og aktivt kommuniserer med andre brukere, øker det sannsynligheten for at den får mer tilbake.   

Foruten å være aktiv selv, kan du oppmuntre til aktivitet på din egen profil også. Dette kan gjøres ved eksempelvis å stille spørsmål som får folk til å kommentere, eller å ha meningsmålinger og konkurranser.  

4. Ha personlighet 

Dette kan virke litt tullete med en bedriftsprofil, men det er faktisk sant. Også en bedrift burde ha en personlighet. Ja, det viktigste er kanskje selve varen eller tjenesten du tilbyr. Men for å øke rekkevidden burde du tenke på at bedriften skal utstråle personlighet.  

De fleste mennesker kjøper ting fra folk og bedrifter som de liker. For å like deg, må de kjenne deg. Prøv for eksempel å fremheve bedriftens historie. Hvordan startet dere? Hva er målene med bedriften? Kulturen? Verdiene?  

Disse faktorene bidrar til å skille merkevaren din ut i mengden, og å vise hva som er unikt ved deg eller din bedrift.   

5. Vær konsistent

For å kunne bygge din merkevare må alle de ovennevnte punktene stå i stil med hverandre og bli fulgt konsistent. Sørg for å være konsekvent både når det gjelder frekvensen av publiseringen, og hva slags innhold du deler.  

Dette vitner om dedikasjon til å levere ditt produkt. Det vil også videre fremheve din bedrift og dens personlighet.   

Trenger du innhold til sosiale medier? 

Ved å lykkes på sosiale medier kan du ta din bedrift til et nytt nivå. Ved å benytte deg av tipsene våre, kan du øke sannsynligheten for at bedriften din når sine mål. Kvalitetsinnhold som engasjerer målgruppen er blant de viktigste elementene. 

Utarbeiding av innhold som appellerer til potensielle kunder kan imidlertid være blant de mest vanskelige og tidkrevende elementene i prosessen. Heldigvis er det mulig å få hjelp. Vi lager kvalitetsinnhold som er skreddersydd for din spesifikke målgruppe.