Hvordan lage TikTok-konto til bedrift?

Ved å lage en TikTok-konto til din bedrift, sørger du for at du ikke går glipp av en stadig viktigere plattform. SoMe har hatt en ekstrem vekst det siste tiåret, og blir større og større, raskere og raskere. TikTok er en av de nyere aktørene, men har tatt over store deler av markedet.

Man vil absolutt ikke gå glipp av denne enorme plattformen. Den er i stadig vekst og har tatt over som hoved-app for veldig mange influencere, og har store markedsføringsmuligheter. Selve prosessen rundt å lage en konto er veldig enkel, og dette kan gjøres enten fra mobil eller på nett.

Last ned applikasjonen eller besøk nettstedet deres. Du blir da bedt om å velge noen interesser, velg her det som passer best for deg og din bedrift. Deretter finner du enkelt knappen for å opprette en bruker. Du vil finne de vanlige alternativene for oppretting her, for eksempel «fortsett med google.»

Man kan også lage en bruker ved å bruke en e-postadresse og et eget passord. Deretter er det bare å velge seg et navn, og velge bilder i forhold til hvordan man vil presentere seg i SoMe. Brukergrensesnittet er ganske selvforklarende og man kan øyeblikkelig laste opp og lage videoer.

TikTok målgruppe

TikTok treffer egentlig veldig mange målgrupper. Det startet som en morsom applikasjon man kunne bruke for å synge med på sanger man likte og eventuelt danse med. Dette endret seg fort når noen av brukerne på appen begynte å skjønne hvordan man faktisk kunne bruke den.

En applikasjon som var veldig populær helt til den ble lagt ned, hadde mange av de samme funksjonene, og gjenkjennes enkelt ved at videoene var veldig korte og ofte morsomme. Brukerne av denne applikasjonen hoppet da altså over til TikTok, som vokste enormt, på veldig kort tid.

Dette gjør at man både treffer det eldre markedet som savner denne applikasjonen, men også et yngre marked. Ungdommer og unge voksne har en helt annen forståelse for hvordan man bruker plattformen, og bruker den hyppig, som gjør at det er en god plattform å markedsføre til dem på.

Norske bedrifter på TikTok

TikTok er også stort på det norske markedet og mange bedrifter her til lands legger ut forskjellige typer videoer, basert på hvem som skal nås, hva man vil oppnå og hvilken type bedrift man har. Dette kommer ofte naturlig, og det finnes ellers mange trender man kan sjekke ut.

Bedrifter som trafikkskoler og butikker som selger sminke og andre beauty produkter er gode eksempler på bedrifter som har tjent på å være på TikTok. Trafikkskoler ville da mest sannsynligvis gått for humor, mens butikkene ville vist frem produktene sine, eventuelt anvendt.

Ved å vise frem produkter eller tjenester på en plattform som denne, oppnår du mye av det samme som du ville gjort gjennom vanlig markedsføring på nett, men med noen gøyale tvister og på et litt mindre seriøst vis. I tillegg er det også veldig gøy å både lage videoer til plattformen, og bruke den.

TikTok annonsering

Annonsering på TikTok er også en veldig reell mulighet. Regler for markedsføring og produktplassering osv. finnes selvfølgelig her også, men det er helt lovt å gjøre, så lenge man følger disse reglene. Man kan også bruke de samme videoene som man legger ut her, på andre SoMe.

TikTok har blitt så populært at til og med vanlige annonser og reklamefilmer har begynt å «kopiere» karakteristikken til videoene som blir lagt ut der og man kan for eksempel dele TikTok-ene sine på andre plattformer som tillater opplasting av videofiler, som for eksempel Instagram.

Så hvis du er på jakt etter en god måte å treffe mange på, er det lurt å enten ta kontakt med etablerte TikTok profiler for annonsering, eller lage en profil for din egen bedrift og annonsere for deg selv. I så fall anbefales det å ta i bruk litt god humor og å ikke la det bli for seriøst.

Mange er på disse applikasjonene for å bruke opp tid de har til overs med enkel underholdning, direkte fra andre brukere. Applikasjonen er veldig enkel å bruke, og det kan være gøyalt å lage annonser direkte i applikasjonen.