Hvordan lage en god LinkedIn-profil for bedrift?
Mange spør oss om følgende: Hvordan lage en god LinkedIn-profil for bedrift? Svaret er sammensatt, siden det finnes mange smarte tiltak. Det er uansett ingen tvil om at en god og representabel profil vil gagne bedriften din.
På LinkedIn kan du nemlig presentere selskapet ditt på en profesjonell og elegant måte, sammenlignet med andre sosiale medier. Mange betrakter LinkedIn som bedriftenes svar på Facebook. Tusenvis av norske bedrifter og beslutningstakere har brukerkonto på plattformen.
Dette gjør LinkedIn super både til nettverksbygging og markedsføring. Skal du lykkes er det imidlertid nødvendig med en gunstig LinkedIn-profil. Så, hvordan lage en god LinkedIn-profil for bedrift?
Opprett bedriftsside på LinkedIn
Dersom du ikke allerede har en bedriftsprofil hos LinkedIn, bør dette prioriteres. Det er enkelt å opprette en profil. Først må du lage en privatkonto hos plattformen i ditt private navn. Etter at dette er gjort, kan du opprette en LinkedIn-profil for bedriften din:
- Klikk på «Opprett bedriftsside»
- Velg bedriftstype
- Legg inn informasjon om selskapet og sideidentitet
- Bekreft at du har rett til å lage profil i selskapets navn
- Bygg din LinkedIn-profil
Det er altså enkelt å lage en bedriftsprofil på plattformen. Men hvordan lage en god LinkedIn-profil for bedrift? La oss se nærmere på de ulike delene av profilen, og hvordan disse bør fylles ut!
Hvordan lage en god LinkedIn-profil for bedrift med sideidentitet?
Når du bygger LinkedIn-profilen din bør du sikre en tydelig og utfyllende sideidentitet. Dette innebærer blant annet at du legger inn opplysninger om selskapets navn. Inkluder hele navnet (inkludert «AS» om det er snakk om et aksjeselskap).
Lag også en URL, som vil fungere som bedriftens særegne navn på LinkedIn. Dette navnet gjør det også lettere for Google og andre søkemotorer å finne selskapet. I tillegg til dette bør du legge inn bedriftens fulle hjemmesideadresse.
LinkedIn-tips: Legg inn utfyllende detaljer om selskapet
Hvordan lage en god LinkedIn-profil for bedrift som appellerer til potensielle kunder? Noe av det viktigste du kan gjøre er å legge inn detaljer om bedriften. Du bør blant annet oppgi bedriftstype, bransje, selskapets størrelse og hva slags produkter/tjenester du leverer.
Dette er grunnleggende informasjon som mange vil være interessert i, spesielt på B2B-markedet. Vær spesielt nøye med å få frem hva slags produkter og tjenester selskapet jobber med.
Det er lurt å inkludere relevante søkeord i den beskrivende teksten om selskapet. Dette gjør nemlig at siden blir mer synlig, både på LinkedIn og i søkemotorer som Google.
Legg inn profildetaljer
Neste steg er å legge inn bedriftens profildetaljer. Hvordan lage en god LinkedIn-profil for bedrift som utstråler tyngde og pålitelighet? Du bør blant annet bruke et høyoppløselig bilde med minst 300 x 300 piksler. Et uskarpt bilde vil neppe appellere til potensielle kunder og samarbeidspartnere.
Velg et bilde som er i tråd med selskapets grafiske profil, som for eksempel bedriftens logo. Etter at bildet er lastet opp, lagres det. Du kan nå legge inn bedriftens slagord, samt si noe om selskapets verdier. I tillegg bør du legge inn noen setninger om hva bedriftens tjenester og produkter går ut på.
Knytt kontakter og utvid ditt nettverk på LinkedIn
Så snart bedriftens LinkedIn-profil er oppe, kan du knytte privatprofilen din til bedriftsprofilen. På den måten har du enkel tilgang på profilen via din vanlige innlogging. Tiden er nå inne for å utvide nettverket.
Begynn gjerne med å be alle ansatte om å følge profilen på LinkedIn. Alle ansatte kan linkes til bedriftsprofilen, og vises som ansatte. Dette gjør profilen ekstra helhetlig og profesjonell! Du kan også legge til samarbeidspartnere, faste kunder og andre i nettverket.
Etter hvert som du deler innlegg, kommenterer og er aktiv på LinkedIn, vil profilen eksponeres og synliggjøres. Dersom kontakter i nettverket kommenterer på eller liker innleggene dine, vil også nettverkets nettverk kunne bli kjent med bedriften din. Del derfor kvalitetsinnhold!
Hvordan oppdatere LinkedIn-profil?
Etter hvert som tiden går vil du kanskje ha behov for å utføre endringer på bedriftens LinkedIn-profil. Hvordan lage en god LinkedIn-profil for bedrift som er oppdatert? Hvis du for eksempel lanserer nye tjenester eller produkter, bør dette legges til på profilen!
Det er heldigvis enkelt å endre på bedriftsprofilen din. Du trenger bare å åpne profilen og klikke på «Rediger den offentlige profilen og URL-adressen». Legg inn de oppdaterte opplysningene og lagre. Husk at du også kan få hjelp til å oppdatere og optimalisere bedriftens LinkedIn-profil!
LinkedIn-profil eksempel
Lurer du på hvordan en LinkedIn-profil for bedrifter kan se ut? La oss se nærmere på et eksempel! Din SoMe er, som du allerede vet, en av tjenestene til Din Gruppen, og dette er profilteksten til Din Gruppen på LinkedIn:
«Din Gruppen er et norsk selskap som leverer flere tjenester innenfor tekst. Vi tilbyr også tjenester innenfor transkribering, undertekster, oversettelser, språkvask og meglertekst.»
Som du kanskje ser, har profilens «Om»-tekst mange relevante søkeord. Samtidig er teksten informativ nok til at potensielle kunder får innblikk i hvilke tjenester som tilbys. Profilen har også nyttig informasjon om selskapstype, bransje og lignende.
Trenger du hjelp med bedriftens LinkedIn-profil?
Profilen på LinkedIn fungerer på mange måter som et digitalt visittkort. Bedriftens tilstedeværelse på denne SoMe-plattformen er viktig både med tanke på B2B-markedsføring og nettverksbygging. Men hvordan lage en god LinkedIn-profil for bedrift?
En god LinkedIn-profil bør være informativ, tydelig og gjerne SEO-vennlig. I tillegg bør den lages i tråd med bedriftens visuelle profil, og appellere til målgruppen. Dersom du er usikker på hvordan du går frem, finnes det hjelp å få.
Din SoMe har spesialisert seg på profilering og markedsføring i sosiale medier. Vi lager en LinkedIn-profil for bedriften din som sikrer optimal konvertering!
Kontakt oss i dag og motta hjelp!