Hvordan bruke TikTok i markedsføring?
TikTok har et utrolig potensial for markedsføring. Det kan brukes som en plattform å markedsføre på, på mange ulike måter. Man kan legge ut innhold gjennom å ha en profil for bedriften, eller gjennom å legge ut reklamevideoer, som vises mellom innhold hos andre brukere.
Bedrifter har mye å tjene på å være til stede på TikTok og legge ut innhold gjennom egen profil, hvor de kan dele sitt eget innhold, men de kan også inngå avtaler med etablerte profiler, om å vise frem innhold, produkter og tjenester, på deres kanaler, på deres normale vis.
Reklameinnhold på TikTok har et bredt publikum, og du har muligheten til å være treffsikker i annonsering, da innhold på plattformen, og da også reklameinnholdet, er tilpasset for brukeren. Skjønner man hvordan disse systemene fungerer, treffer man veldig mange flere.
Det finnes profesjonelle aktører som kjenner disse systemene veldig godt, og kan hjelpe deg med å finne en generell retning, om du ikke vet helt hvor du står eller hva du skal gjøre, eller som kan forbedre en allerede etablert tilstedeværelse i SoMe.
TikTok for bedrift
Bedrifter kan bruke TikTok på mange forskjellige måter. Driver man butikk, kan man opprette en konto for de ansatte, hvor de kan ha det litt gøy, samtidig som de viser frem produkter og tilbud. Dette er en fantastisk måte å møte kundene på flater de allerede er kjent med.
Det finnes også etablerte profiler som har store mengder følgere og stor innflytelse på brukerne sine. Sponset innhold eller samarbeid med disse etablerte profilene er en fin måte å vise frem produktene dine til etablerte nettverk som allerede ser på innholdet disse profilene legger ut til vanlig.
Man kan påvirke imaget til bedriften og virke mer jordnære, da man får direktekontakt med ansatte i bedriften, og man får et fjes utad på plattformen. TikTok har jo blitt en veldig stor plattform, som ekstremt mange bruker daglig, og er hovedkilden for mange for inntak av medieinnhold.
Så man kan knytte kontakt med andre bedriftsprofiler, og dele innhold med dem, og direkte med brukere, samtidig som man kan ta nytte av andre deler av plattformen, som har andre muligheter for markedsføring og nettverksknytting. SoMe er unikt i å åpne for denne slags nær kommunikasjon.
Hvordan fungerer deling på TikTok
Når du deler innhold på TikTok, vil brukere kunne se det gjennom å gå på profilen din og trykke på videoen selv, ved å se noen andre bruke og referere til det, eller gjennom de ulike måtene å generere sider for visning av videoinnhold. Man kan søke etter ting, eller man kan bruke «For you,» siden.
Denne siden viser deg innhold som TikTok tror at du ønsker å se på, basert på en algoritme, satt sammen av informasjon om hva du har sett på tidligere, hvem du følger og så videre. Her er det veldig mange bruker mesteparten av tiden sin, når de bruker TikTok.
Klarer man å følge med på hva som legges ut, og skjønne systemene som er satt på plass for å generere dette innholdet, er man på god vei, når det kommer til deling av innhold på TikTok. Da kan man nå en generelt større gruppe folk, og man kan treffe bedre på mer spesifikke målgrupper.
Reklamer og annonser
Reklamefilmer og annonseinnlegg er det første mange tenker på når de hører begrepet «markedsføring.» Man er vant til reklamer fra TV, eller før en video på nettet, og man er vant til annonseplakater og innlegg i alle sosiale medier og overalt på internett generelt.
De er effektive og rett på sak, og kan gjennom SoMe føre direkte til salg, avhengig av hvilke plattformer man legger dem ut på. Alle de store SoMe plattformene har annonsering i en eller annen form. Enten det er annonserte innlegg, eller faktiske reklameinnlegg, video eller bilde.
Annonserte innlegg gir flere inntrykk, og fører til mer interaksjon med dine innlegg. Dette vil føre til flere salg, eller eventuelt at flere får med seg det budskapet og den kunnskapen du prøver å dele. Annonserte innlegg kan altså også brukes bare for å være sikker på at flere får med seg noe.
Ikke alle innlegg prøver å selge noe. Man kan lage innlegg som bare prøver å opplyse og fortelle om noe. Man kan ha kunnskap man vil dele, eller man kan ha spørsmål å stille. Disse innleggene kan også promoteres og annonseres, slik at alle får med seg det man deler og man får alle svarene man kan.
Få hjelp til TikTok og SoMe
Din SoMe kan hjelpe deg og din bedrift med dine SoMe behov. Vi kan hjelpe deg med å lage innhold til SoMe. Det er ikke alltid like lett å henge med når det kommer til digitale flater, da det som er populært endrer seg hele tiden, fortere og fortere. Det er mange spørsmål å stille seg og svare på.
Hvilke plattformer skal man bruke? Når er det best å laste opp ulikt innhold? Vi kan hjelpe deg med mange aspekter ved innhold til SoMe. Din Gruppen har mange tjenester som kan utføre arbeid for å gi din tilstedeværelse i SoMe et løft, enten det gjelder annonsering eller deling av annet innhold.
TikTok er en fin plattform å bruke, men den er avansert, og det er mye man må tenke på. Innlegg på plattformen jobber etter bestemte systemer og algoritmer og det gjelder å skjønne dem for å nå frem, og det gjelder også reklameinnlegg. Det gjør heldigvis vi, og vi kan hjelpe deg!