Hvordan bruke sosiale medier til markedsføring?

Har du drevet for deg selv i noen år, men føler at du enda har til gode å knekke markedsføringskoden? Da bør du virkelig vurdere å inkludere sosiale medier inn i strategien for din neste markedsføringskampanje!

Barn som vokser opp i dag vokser bokstavlig talt opp med å bruke sosiale medier, men slik har det ikke alltid vært. Derfor kan det for noen være litt vanskelig å se verdien av dette i forbindelse med markedsføring. Men om du ikke har knekket koden enda, så bør du absolutt gi det en sjanse!

I denne artikkelen skal vi gå nærmere inn på dette temaet. For hvordan kan man egentlig bruke sosiale medier i markedsføringen?

Hva er sosiale medier?

Sosiale medier dukket for første gang opp som et eget uttrykk her til lands i 2008, men sosiale medier eksisterte egentlig lenge før det. Nå til dags er dette en innholdsrik betegnelse som rommer begreper som Facebook, Instagram, LinkedIn og Snapchat.

Et kjapt Google-søk vil fortelle deg at LinkedIn og Facebook ble lansert i henholdsvis 2003 og 2004. Etter noen år kom også Instagram og Snapchat, noe som skjedde i henholdsvis 2010 og 2011. Dette naturligvis ikke de eneste eksemplene på sosiale medier, men det er disse vi skal fokusere på her.

For å svare på spørsmålet om hva sosiale medier er, så kan vi se på hva disse fire mediekanalene – Facebook, Instagram, LinkedIn og Snapchat – har til fellet. Dette er digitale plattformer som brukes av folk til å dele forskjellige typer innhold og kommunisere med hverandre på tvers av landegrenser.

I 2023 brukes sosiale medier av mennesker over hele verden – hele 42 % av verdensbefolkningen viste en undersøkelse gjort i 2019. Det har med andre ord spredd seg som ild i tørt gress og blitt et verdensomspennende fenomen.

Bruk av sosiale medier øker bedriftens synlighet

Selv om det begynner å bli en stund siden sosiale medier for alvor gjorde sitt inntog og det stadig dukker opp flere medier, så er det likevel noen som ikke er like positivt innstilt til denne utviklingen. Det kan være flere grunner til det, deriblant redsel for det man ikke har så mye kunnskap om.

Til syvende og sist bunner det ut i hvor sterkt du ønsker å oppnå suksess med bedriften din. I 2023 kan det være utfordrende å holde hodet over vann om du ikke bruker sosiale medier i større eller mindre grad. Gang på gang har det nemlig blitt bevist at sosiale medier øker bedriftens synlighet.

Nå ut til nåværende OG fremtidige kunder

Sosiale medier gir deg en gylden mulighet til å nå frem til forskjellige mennesker. Det å bruke en slik mediekanal har enormt potensiale, fordi det du publiserer kan bli sett av mange – i beste fall mange millioner mennesker.

Det å investere både tid og penger i sosiale medier, kan altså være en veldig god idé. Om du sørger for å produsere og publisere godt innhold, så kan det hende at innholdet ditt «viralt», noe som kan ha positive konsekvenser for alle aspekter ved bedriften din.

Velg riktig plattform

Som du sikkert vet så vil fremgangsmåten variere med utgangspunkt i hvilket medie du benytter for å  formidle budskapet ditt, for eksempel TV og radio.

Slik fungerer det også ved bruk av sosiale medier til markedsføring. Fremgangsmåten vil variere med utgangspunkt i hvilken del av målgruppen du ønsker å nå og hvilken plattform du benytter. Innholdet må tilpasses til hver enkelt sosiale mediekanal.

Her kan man for eksempel skille mellom bedrifter som driver med B2C og bedrifter som driver med B2B. Førstnevnte kan oppleve god effekt ved bruk av sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat, mens plattformer som LinkedIn er uunnværlige for sistnevnte.

Analyse, sosiale medier og analyse

Sannsynligheten for at bruk av sosiale medier vil ha en positiv effekt på bedriften din, er veldig stor. Men det forutsetter at du klarer å formidle budskapet ditt på en god måte, og den beste måten å finne ut av det på, er å prøve og feile.

Etter enhver markedsføringskampanje følger det et omfattende analyseringsarbeid, og slik fungerer det også med bruk av sosiale medier. Hovedforskjellen i de forskjellige metodene er at sosiale medier spiller en større rolle enn det gjør i en tradisjonell markedsføringskampanje.

Om du har lyst til å prøve å inkludere sosiale medier i markedsføringen din for å se om det faktisk fungerer for deg, så anbefaler vi en fremgangsmåte som ligner på denne:

 

  1. Finn frem en resultatanalyse fra en tidligere markedsføringskampanje hvor dere benyttet dere av tradisjonelle markedsføringsmetoder.
  2. Les deg opp på hvordan sosiale medier kan brukes til markedsføring, sett deg noen spesifikke mål for kampanjen og utvikle en strategi.
  3. Gjennomfør kampanjen (veldig viktig at du holder deg til strategien din akkurat her)
  4. Etter endt markedsføringskampanje gjennomfører du en resultatsanalyse som vanlig. Ta frem resultatanalysen fra tidligere og sammenlign resultatene.