Hvordan bruke sosiale medier til bedrift?

Sosial medier, eller SoMe som det kalles, er et veldig godt verktøy for din bedrift. Gjennom dem har man muligheten til å nå mange nye kunder, eller knytte kontakter for å styrke nettverket sitt. Sosiale medier tilbyr mange måter man kan dele tilbud på, og enkle måter å se innhold på.

De fleste er kjente med i hvert fall de mest standardiserte sosiale medier plattformene, og vet hvordan de brukes, har brukere på den fra før, og bruker dem hver eneste dag. Forskjellige målgrupper bruker forskjellige plattformer, men nærmest alle bruker som sagt, minst en.

Dette gjør at man kan treffe veldig mange med innholdet sitt, på de forskjellige plattformene. Man kan enten annonsere, legge ut eget innhold, som også kan promoteres, eller bare følge med på hva andre gjør, og sende dem direktemeldinger, for å prøve å knytte kontakt.

Hva er SoMe markedsføring?

Markedsføring har gått fra å hovedsakelig skje på radio, TV og på plakater og lignende ute i verden, til å i veldig stor grad skje på internett, og gjerne da også i SoMe. Teknologien har gjort at deling og forståelse av markedsgrupper har blitt enklere, og det finnes plattformer for deling av alt mulig.

Man kan dele videoer, bilder, tekst og ja, alt man måtte tenke seg, i SoMe. Det finnes forskjellige plattformer som spesialiserer seg innenfor deling av de forskjellige medieformene, men også noen som er mer generelle, hvor man kan dele alt mulig.

Markedsføring i SoMe trenger ikke å være noe særlig annerledes enn annen markedsføring, og om man allerede har reklameinnhold, så kan dette som regel også brukes der, men det er også andre former for innhold man kan dele, som for eksempel sponset innhold.

De forskjellige SoMe plattformene har allerede etablerte kontoer og brukere, som kan kontaktes og ofte tar imot sponsoravtaler, hvor de viser frem dine produkter i sine innlegg, uten å direkte reklamere for dem, for eksempel ved å ha på seg klær du har lagd, eller å dele sine tanker om dem.

Lag deg en plan

Et veldig godt tips, er å lage seg en god plan for SoMe. Det er ikke alltid like lett å vite hvor man begynner, spesielt om man skal bruke det i en bedrift sammenheng. Det er mange aspekter som må tenkes på, og det er mange verktøy og muligheter som kan utforskes. Da lønner det seg med en plan.

En plan for oppretting, hvor ofte man skal legge ut innhold, hvilken type innhold og hvem man legger det ut for, vil gjøre hele opplevelsen mye lettere, og gjør det lettere å holde alt på styr. En innholdsplan, for eksempel, gjør at du slipper å tenke noe særlig på hva du skal legge ut, når.

Om du har innholdet klart på forhånd, og har en kalender som sier noe om når du skal legge det ut, blir det enda enklere, og kan nærmest automatiseres, bortsett fra at innholdet fremdeles da må lages. Man bør også, som med alle andre markedsføringsmetoder, gjøre noen undersøkelser.

Et annet aspekt av sosiale medier, hvor det er stort potensial for markedsføring, er affiliate avtaler og sponset innhold. Her bør man også planlegge hvem man vil bruke til dette, og hvilke produkter eller tjenester som passer til dem. Husk å spørre om tillatelse om du bruker noen andre sitt innhold.

Sosiale medier har stor påvirkningskraft

SoMe har blitt den mest utbredte måten man inntar inntrykk, og har stor påvirkningskraft. Ungdommer som nå har vokst opp etter SoMe oppstod, både deler sine inntrykk, og får mesteparten av inntrykkene de tar innover seg, fra nettopp SoMe.

Man trenger ikke å tenke over det engang, før man plutselig oppdager at man har fått lyst på noe man enten har sett noen bruke, spise eller vise frem i SoMe. Det samme gjelder også direkte reklamering. Noe som selvfølgelig er veldig fint om man selger et produkt eller en tjeneste.

Mange av de som deler innhold på vegne av andre, eller mottar produkter som de bruker til vanlig, har ofte mange følgere, og har mulighet til å vise frem produktet eller tjenesten din til utrolig mange, og skape et bedre inntrykk, da man allerede har bygd en tillit hos følgerene, og de ser til dem for tips.

Man må likevel være forsiktige, da disse inntrykkene ikke alltid er positive, og man kan ende opp med å ha for stor påvirkningskraft på noen, og det finnes regler for deling av innhold med for eksempel produktplassering og snikreklamering. Så les deg opp på dette, og del med omhu.