Hvordan bruke Snapchat i markedsføring?

Snapchat er et av de mer direkte sosiale mediene, som i markedsføring vil si at veien blir kortere mellom annonsøren og forbrukeren. Veldig mange bruker det, og følger allerede mange andre brukere. Det har en etablert brukerbase, og folk kommuniserer direkte med hverandre via nettet.

Man legger ut bilder eller korte videoklipp, og man kan også lage sammenhengende videoer og små serier, som vises på en egen skjerm. På den samme skjermen finner du også «stories» som er videoer man deler offentlig, eller til alle som er godkjente som venner. Litt som en «utforsk» side.

Det er her man ofte får innhold direkte fra brukere man ikke kjenner privat og eventuelt er venn med, og det er her man får de lengre videoene, som ofte er sponset eller inneholder annonsering og produktplassering. Reglene blir strammere på dette, så marker godt hva det er du holder på med.

Snapchat som markedsføring for en egen bedrift er også en god måte å få vist frem hva man for eksempel gjør på jobb, hvor gode produktene er i bruk eller andre litt mindre seriøse ting, samtidig som man kan ha faktiske reklamefilmer som man kan få vist mellom de forskjellige klippene.

Hvorfor annonsere på Snapchat?

Imellom videoer og bilder lastet opp av større aktører som lager mer profesjonelt innhold, finner man også, som på alle andre plattformer, reklamering. Dette kan også være noe man kan ta i bruk, selv om den vanligste og ofte også mest treffsikre måten å få eksponering på er gjennom andre.

Mange av de etablerte personlighetene når kjendisstatus, og i og med at teknologien og sosiale medier er en plattform som har vokst såpass mye, har det også kunne blitt en scene for modellering og underholdning. Dette føles da tettere og mer personlig, og har løsere stemning, generelt.

Dette gjør at man ofte kan vise frem produkter og tjenester som man enten har fått prøvd i sammenheng med en jobb, eller fått tilsendt og prøvd, som man da snakker om, eller anbefaler. Dette har vist seg å være en veldig effektiv måte å annonsere og vise frem bedrifter og produkter på.

Sponsoravtaler har også hatt sitt inntog på andre SoMe, spesielt de som lager lengre innhold, som videoer eller lange live-strømmer, hvor man gjerne prøver ut produkter man har blitt tilsendt og betalt for å vise frem og snakke om. Dette kan man også gjøre på Snapchat.

Snapchat i Norge

I Norge har vi også mange store personligheter med enorme følgebaser i SoMe, og som har jevn kontakt med sine følgere via Snapchat. Markedet har ikke vokst like mye som det internasjonale, og især ikke det amerikanske, men det finnes mange som driver med både skjønnhet og humor.

Store deler av markedet finner man på internett og på engelsk, til et globalt marked. Har man noe som skal selges i- eller som kan appellere til et internasjonalt marked, så bør man absolutt prøve å få gjort dette. Det finnes også mange nordiske personligheter som opererer og bor i Amerika.

Her i Norge vil det gjerne lønne seg mer med faktisk annonser, avhengig av hva det er du skal markedsføre og hvem du prøver å nå. Snapchat er altså en plattform med mange muligheter, da man enkelt kan appellere til et internasjonalt marked, men også kan holde det lite og personlig.

Snapchat for en bedrift

Det mange velger å gjøre er å opprette profiler direkte knyttet til bedriften sin i forskjellige SoMe, og da også Snapchat. Denne kontoen kan styres av de ansatte i butikkene, for å være mer personlig eller som alle andre kanaler for annonsering, med forhåndsinnspilte reklamefilmer.

Mange av de store sosiale mediene har blitt så dagligdagse at man nærmest forventer å finne en bedrift på, iallfall noen av dem. Snapchat er et godt alternativ da det er så allsidig, men likevel personlig. Ved å tilpasse det til lokale markeder kan man nå folk på en litt annen måte.

Man ser for eksempel ofte at hver enkelt butikk eller tjenestested lager egne kontoer og gir de lokale kundene nyheter om tilbud og gode tips til relaterte temaer. Fordelen med slike ting er at man kan velge og vrake litt ut ifra hva som passer for sin bedrift, og velge å satse stort eller lite og lokalt.