Hvordan bruke LinkedIn?

Hvordan bruke LinkedIn på en best mulig måte? LinkedIn en populær SoMe-plattform for bedrifter og beslutningstakere verden rundt, og har mer enn 750 millioner brukere. Bruker du plattformen riktig, kan du med andre ord nå ut til mange potensielle kunder!

Tusenvis av norske fagfolk bruker LinkedIn daglig. Plattformen er ikke bare ypperlig for nettverksbygging og headhunting, du kan også bruke den til smart markedsføring. La oss se nærmere på hvordan du kan bruke LinkedIn!

LinkedIn tips #1: Nettverksbygging

LinkedIn kan nesten beskrives som bedriftsverdenens svar på Facebook. Her kan du knytte kontakt med både bedrifter og profesjonelle beslutningstakere i bransjen din. Du kan enkelt oppdage nye og potensielle kontakter gjennom «venners venner», og utvide nettverket betraktelig.

Bedrifter som driver med B2B-salg kan dra mye nytte av nettverksbygging på LinkedIn. Ikke vær redd for å knytte kontakt med potensielle kunder. Jo større nettverk bedriften din opparbeider, jo mer eksponering får merkevaren din!

Ifølge en undersøkelse oppgir kunder på B2B-markedet at sosiale medier er én av deres to viktigste kilder når de skal foreta beslutninger relatert til innkjøp. Foruten Google og nettsøk, er eget nettverk og SoMe deres viktigste informasjonskilder.

Hvordan bruke LinkedIn til nettverksbygging? Unngå å legge nye kontakter til i nettverket ditt med mindre det er en relasjon. Hvis ikke kan du fremstå som en pågående selger. Har dere felles bekjente eller har møttes én gang før, kan dette være god nok grunn til å legge vedkommende til i nettverket.

Del engasjerende innhold på LinkedIn

Noe av det viktigste du kan gjøre på LinkedIn, er å dele engasjerende og interessant innhold med nettverket ditt. Husk at det du deler med ditt nærmeste nettverk kan generere likes og kommentarer. Dette vil føre til at nettverkets nettverk også kan se innholdet!

Har du for eksempel 400 kontakter i ditt primærnettverk, vil innholdet kunne spres mye. Ja, du kan potensielt nå ut til et mangedobbelt antall brukere! Husk at innholdet du deler bør være av verdi for potensielle kunder, partnere eller ansatte.

Ved å dele innhold strategisk, kan du oppleve at nye kontakter ønsker å bli med i nettverket ditt. Og nettopp det er veldig gunstig! Men hvordan bruke LinkedIn som plattform for innholdsdeling på best mulig vis?

Undersøkelser viser at innhold med bilder engasjerer mer enn kun ren tekst. Det beste er å ha et relevant og interessevekkende bilde sammen med teksten. Du kan også bruke videoer eller lignende!

Vær aktiv og bli med i LinkedIn-grupper

Hvordan bruke LinkedIn til å bygge relasjoner utenfor primærnettverket ditt? Ved å engasjere deg og være aktiv i andres innlegg på LinkedIn! Når du for eksempel kommenterer eller liker noe noen i nettverket ditt deler, blir du også synlig i deres nettverk.

Du kan for eksempel legge igjen spørsmål i kommentarfeltet på andres innlegg. Engasjer deg og kom med tips og delta i diskusjoner. Ved å gjøre dette vil bedriften utvise faglig tyngde. Unngå å bare kommentere for å kommentere, da dette kan oppfattes som spam.

Hvordan bruke LinkedIn til markedsføring?

LinkedIn er en ypperlig SoMe-plattform for B2B-markedsføring. Dersom du ønsker å nå ut til potensielle bedriftskunder, er LinkedIn stedet å være. Her kan du nå ut til utallige beslutningstakere i norske og utenlandske bedrifter.

Så, hvordan bruke LinkedIn til markedsføring? Markedsføring på denne sosiale plattformen kan være så mangt. La oss se nærmere på de mest populære metodene!

LinkedIn annonser

Annonser er en klassisk og effektiv for for markedsføring. Du kan enkelt lage annonser gjennom LinkedIn Ads. Her kan du lage sponset innhold, tekstannonser eller benytte deg av sponset InMail.

Du kan dessuten enkelt rette annonsene mot beslutningstakerne du ønsker å nå. LinkedIn lar deg spesifisere nøyaktig hvem målgruppen er. Sørg for at annonsene er konverterende og interressevekkende!

Søkbar LinkedIn-profil med relevante søkeord

Det er også viktig å huske på at LinkedIn-profilen din bør være mest mulig søkbar. Du kan nesten se på LinkedIn som en søkemotor, og du bør derfor rangere på viktige søkeord. Bruk av søkeord vil også gi bedre indeksering i Google. Husk at LinkedIn-siden din gjerne dukker opp i Google-søk!

Hvordan bruke LinkedIn til søkemotoroptimalisering? Det første du bør gjøre er å oppdatere firmaprofilen din og inkludere relevante søkeord. Skriv en god firmabeskrivelse og presiser hvilke spesialiteter bedriften din har. Du kan legge til opptil 20 spesialiteter.

Sørg for at firmasiden ikke bare er proppfull av søkeord. Den bør også gi en god beskrivelse av hva bedriften din driver med. Inkluder også en link til bedriftens nettside!

LinkedIn tips: Del innlegg passe ofte

Hvordan bruke LinkedIn til budsjettvennlig markedsføring? Dersom du ikke har råd til LinkedIn-annonser, er det å dele innlegg et supert alternativ! Men hvor ofte bør du dele innhold? Ifølge LinkedIn vil 20 innlegg i måneden gjøre at du i snitt når ut til 60 % av kontaktnettet ditt.

Del derfor innhold omtrent fem ganger ukentlig, altså én gang per arbeidsdag (mandag til fredag). Du kan for eksempel dele blogginnlegg fra bedriftsbloggen din, eller lignende. Sørg for at innholdet er av høy kvalitet, og gjerne søkemotoroptimalisert.

Når du deler innlegg bør du også tenke over hva slags overskrift du skal ha. Undersøkelser viser at «hvordan»-overskrifter er de mest engasjerende. «Topp 10…»- eller «10 måter å…»-overskrifter er også veldig populære!

Hvordan lykkes på LinkedIn?

Hvordan bruke LinkedIn på en best mulig måte? Ett tips er å prøve deg frem. Test ut ulike markedsføringsmetoder på plattformen, og utfør deretter analyser. Du har hele tiden tilgang på analysedata gjennom «Analytics» i hovedmenyen.

Der kan du få oversikt over ulike innlegg du har delt, og hvor mye engasjement innlegget har gitt. Du kan også sjekke antall delinger, klikk og hvor mange som har sett innlegget, samt CTR. Ved å ta utgangspunkt i dette kan du enkelt endre strategi, om nåværende strategi ikke virker.

Hvordan bruke LinkedIn best mulig når det kommer til nettverksbygging? Vi anbefaler å legge til alle relevante kontakter du har en relasjon til. Dette kan for eksempel være tidligere kollegaer eller profesjonelle du har møtt under bedriftsmøter.

Hvordan bruke LinkedIn på en smart måte? Få hjelp!

LinkedIn er en SoMe-plattform for profesjonelle og beslutningstakere, noe som gjør den ypperlig for B2B-bedrifter. Her kan du bygge nettverk og nå ut til mange potensielle kunder om du bruker plattformen for det den er verdt.

Så, hvordan bruke LinkedIn riktig? Nøkkelen til suksess ligger i innholdet du deler. Du kan blant annet utvide nettverket ditt ved å dele innhold som engasjerer. Skal du markedsføre med annonser eller blogginnlegg er også kvaliteten på innholdet avgjørende.

Din SoMe har lang erfaring med LinkedIn, og hjelper bedriften din med å lykkes. Vi hjelper deg med å lage en SEO-vennlig bedriftsprofil, og kan dessuten hjelpe deg med alt av innhold. Kontakt oss i dag, og motta 500 ord gratis!