Hvordan bli bedre på sosiale medier?
Bedrifter som ønsker å være synlig på nett i 2022, må ha en god tilstedeværelse på sosiale medier. Samfunnet har digitalisert seg og det samme har markedsføringen. En av de mest effektive metodene er markedsføring på sosiale medier.
Sosiale medier gir en unik mulighet for bedrifter som ønsker å nå ut til målgruppen og få dem engasjert i merkevaren. Men her er det mange uskrevne regler å følge.
Alle som har prøvd seg på sosiale medier vet at dette tar tid og kan være vanskelig. Vi gir deg tips til hvordan din bedrift kan bli bedre på SoMe.
Ha en klar markedsstrategi
Mange bedrifter starter med sosiale medier, men feiler grunnet mangel på en god strategi. For å lykkes på sosiale medier, må bedriften ha en gjennomført markedsføringsstrategi i ryggen.
Hva ønsker dere egentlig å oppnå gjennom SoMe og hvorfor? Er målet å få flest mulig følgere for å øke salg eller synlighet? Et konkret mål er viktig for å ha noe å jobbe etter. Deretter kommer slagplanen inn i bildet.
Hva er målet? Hvem skal dere nå ut til? Hvem er ansvarlig for SoMe og hvor mye tid skal bedriften bruke på kontoen? Det er lett å opprette en bedriftskonto, men det tar tid å bygge og ikke minst opprettholde denne profilen.
Det er tidkrevende å jobbe med sosiale medier, og derfor trenger bedriften en plan på hvor mye tid som skal legges ned og hvordan tid samt ressurser skal disponeres på en effektiv måte. Hvert innlegg bør ha et formål og et mål – helst målbart for å kartlegge resultater.
Vær personlig
Når profilen er opprettet og strategien er på plass, er det tid for å starte publiseringen. Her er det mange bedrifter som går i fellen. En av de viktigste huskereglene er å ikke være alt for selgende.
En sosiale profil som kun publiserer for å selge vil fort sende potensielle kunder på før. Det gjelder å finne den perfekte balansen mellom informasjon, gode tilbud, nyttig innhold og engasjerende poster.
Dette er den perfekte muligheten til å la nye kunder bli kjent med hvem bedriften er, hva dere står for og hva dere har å tilby. Et godt tips er holde fokuset på engasjerende innlegg i starten. Dette skaffer kommentarer, «likertrykk» og ikke minst følgere.
Innlegg som trekker mye engasjement, har større sannsynlighet for å dukke opp i «utforsk» og bli oppdaget av andre brukere. Men husk at bedriften må ha et konsistent uttrykk og sørge for at innholdet faktisk er relevant for det dere selger eller ønsker å formidle.
Vær konsistent med publiseringsplanen
Det er ikke bare viktig å være konsistent med budskap, merkevare og uttrykk. Dette gjelder også publiseringsplanen. Hyppige oppdateringer er viktig, men du skal ikke forurense feeden til følgerne. Dette kan fort oppleves som spam.
Med en bedriftsprofil har du muligheten til å forhåndslagde innlegg og sette et eksakt tidspunkt for publisering. Lag en plan for hvor ofte dere skal publisere, hvilke dager og tidspunkt som gir best resultat og hvordan fordelingen av type innhold skal foregå.
En god balanse mellom bilder, videoer, engasjerende poster, informative poster og selgende poster er viktig. Denne balansen må også inkorporeres i publiseringsplanen, slik at de selgende postene ikke kommer rett etter hverandre, men med jevne mellomrom.
Kvalitet fremfor kvantitet
Det er som nevnt tidkrevende og arbeide med sosiale medier, og mange faller for fristelsen til å publisere halvhjertede innlegg for å holde aktiviteten oppe. Dette ser følgerne rett gjennom.
Kvalitet fremfor kvantitet er viktig, særlig om du ønsker å etablere deg som en autoritet innenfor det sosiale nettverket. Det handler ikke alltid om antall innlegg, antall kommentarer eller antall likerklikk, men hvor mye innflytelse disse innleggene og det engasjementet har.
Kundene har også høye forventninger til kvalitet når det gjelder sosiale medier, særlig de yngre målgruppene. Dette er personer som bruker mye tid på å bygge sine personlige kontoer for å skape et ønsket visuelt uttrykk. De ser opp til andre kontoer som gjør seg like flid med sitt innhold.
Dette betyr ikke at det må brukes flere timer hver dag på å produsere innhold. Her er det lurt å bruke en planlagt publiseringsplan og forhåndslagde innhold. Slik at bedriften alltid kvalitet på lager som er klar til å postes.
Tilpass deg kanalen
Det er naturligvis viktig å skreddersy kommunikasjon med målgruppen i tankene. Men det er like viktig å tilpasse innholdet etter kanalen det publiseres i. Vi bruker sosiale plattformer på ulike måter og vi er i forskjellige modus avhengig av hvilke plattformer vi utforsker.
Du vil for eksempel ikke forvente å se det samme innholdet på Instagram som når du er på LinkedIn. Forventinger og brukeratferd avhenger av kanelen vi besøker, og derfor må bedriften tilrettelegge seg etter dette.
Se for deg når du selv er på LinkedIn. Dette skjer mest sannsynlig i løpet av arbeidsdagen og du vil derfor være i et faglig modus. Instagram er derimot en plattform vi besøker etter arbeidstid, på jakt etter underholdning eller inspirasjon. YouTube brukes ofte for underholdning, men også når vi trenger instruksjoner, veiledninger og vil lære.
Ved å tilpasse innholdet etter målgruppe og kanal, er sjansene større for at du får den responsen du er ute etter. Det samme gjelder annonsering i sosiale kanaler. Disse har forskjellig effekt avhengig av modus til brukeren og kanalen den postes i.
Vær sosial på sosiale medier
Det ligger i ordet, men kan ikke nevnes ofte nok – vær sosial med følgerne og følg dem opp. Mange kunder går direkte til SoMe når de har spørsmål og henvendelser. Da er det viktig at du svarer og er tilgjengelig. Har noen tagget deg i et innlegg eller en historie? Svar dem, responder og gjerne takk for deling av innlegg.
Får du negativ respons? Ikke ignorer eller slett dette. Prøv å ordne opp i problemet og bruk kritikken til å forbedre kundeopplevelsen. Raske svar får bedriften og merkevaren til å fremstå mer menneskelig.
Har dere endret åpningstider? Skiftet adresse? Disse endringene må også endres på sosiale medier. Kunder går ofte rett til sosiale medier for å finne ut mer om en bedrift eller merkevare, og derfor må opplysningene dine være oppdatert og relevant.
Oppsummering
En vellykket profil på sosiale medier skjer ikke over natten. Det krever kontinuerlig arbeid og oppfølging, men vil gi gode resultater dersom du legger inn riktig innsats og ressurser. Økt synlighet, økt salg, flere kunder, forbedret kundeopplevelse og lojale kunder er kun få av fordelene en god tilstedeværelse på sosiale medier kan gi.
Det krever at du bruker tid på å bygge opp profilen og publikum i starten, og at du setter av nok tid til å produsere engasjerende innhold og følger opp henvendelser og respons. Følg godt med på innsikten underveis og start med en gjennomført strategi. Denne kan endres etter hvert som bedriften får bedre innsikt i hvilke tiltak som gir effektive resultater.
Velg de riktige kanalene for din målgruppe og tilpass innholdet deretter. Du trenger ikke å være synlig over alt, men det er viktig å være aktiv der målgruppen er. Det finnes mange spennende kanaler å ta i bruk, men hold fokuset på utvalget kanaler i starten før dere beveger dere videre til de andre mulighetene.
Trenger du hjelp med godt innhold til SoMe? Din SoMe står klar til å hjelpe. Vi produserer tekster som er skreddersydd for både kanal og målgruppe. Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om hvordan du kan lykkes på sosiale medier.