Hva er SoMe-markedsføring?   

SoMe er en forkortelse av sosiale media. SoMe-markedsføring er altså bruken av sosiale medie-plattformer i markedsføringen. Dette er en form for digital markedsføring som utnytter makten og innflytelsen sosiale medier har, til å oppnå egne mål.  

Er det noe flesteparten av oss kanskje bruker litt for mye tid på i dag, så er det sosiale medier. Så hvorfor ikke bruke dette til sin fordel? Dersom du skal nå ut til flest mulig folk, er det kanskje en idé å benytte seg av disse kanalene i din markedsføring.  

Les videre for å få noen tips!  

Hvorfor SoMe til markedsføring? 

Sosiale medier er en av de største markedskanalene du kan benytte deg av. De ulike sosiale mediene har en brukerskare på mange milliarder mennesker.  

Facebook er fremdeles den største med opp mot 3 milliarder månedlige brukere, mens Instagram følger opp med rundt 2 milliarder, og TikTok som nr. 3 med 1 milliard (omtrentlige tall i april 2023).   

Det er også flere sosiale medier som er verdt å tenke på, som f.eks. YouTube. Uansett, gjennom SoMe kan du nå et enormt publikum!  

Du har derfor et nærmest ubegrenset potensial til å nå ut til nye kunder, dersom du har riktig strategi. Uansett hva ditt produkt er, kan du benytte deg av sosiale medier for å øke bevissthet og aktivitet rundt det. Og det er mange ulike måter å benytte seg av sosiale medier på. 

Derfor kan du benytte SoMe til din fordel 

Sosiale medier er ikke bare bra for å promotere varene eller tjenestene dine, det er også en plattform hvor du kan dele innsikt og personlighet. Det hele handler om å bygge merkevare.  

Dette kan blant annet gjøres ved å vise personlig og unikt innhold, delta i samtaler eller å dele sin historie.   

Det er mange ulike ting du kan gjøre når du skal markedsføre på disse kanalene. Du kan eksempelvis benytte deg av influensere (eller påvirkere), drive konkurranser, gi ut informasjon om produkt og salg, eller betale for annonsering. 

Hvordan sette i gang med SoMe-markedsføring? 

Start i det små. Opprett for eksempel én eller flere bedriftskontoer i de ulike kanalene. Synlighet er nøkkelen når det gjelder sosiale medier! Det er mye innhold der ute, så det kan være vanskelig å skille seg ut. Det gjelder derfor å bli oppdaget og å skape aktivitet.    

For å skille seg ut, må man gjøre sin egen greie. Det kan virke lettest å kopiere andre suksessfulle brukere, men det skinner ofte gjennom hvis innholdet på din profil ikke er autentisk.  

Dette er helt fundamentalt for å skape aktivitet og tilknytning til ditt produkt, noe som igjen kan føre til faktiske salg. 

Lag en konkret plan 

Du vil gjøre lurt i å sette deg ned og utarbeide en plan for hvordan du skal gå frem. Og husk – det må være en gjennomtenkt plan. Her vil det være fordelaktig å tenke ut hvordan du vil presentere din merkevare, og hva som faktisk er din merkevare.  

Hva slags inntrykk vil du at merkevaren skal utstråle til potensielle kunder? All aktivitet på dine bedriftskontoer reflekterer merkevaren. Du bør derfor ha noen tanker om hva som er dine verdier og holdninger, og hvordan du best mulig kan få frem dette.   

Enorm påvirkningskraft  

Sosiale medier drives av påvirkning, og effekten SoMe-kanalene har på befolkningen er enorm. Utnytt denne påvirkningskraften til din fordel. Gjør du det riktig, er du garantert økt aktivitet og engasjement på dine profiler.   

Vi hjelper deg gjerne med innhold til SoMe som er skreddersydd for målgruppen. Vårt mål er å skape engasjement rundt merkevaren din, enten det er på Facebook, TikTok, LinkedIn eller i andre kanaler.