Facebook-strategi for 2022
Facebook er verdens største sosiale medium. Med sine over 2,89 milliarder brukere, utgjør plattformen et mekka for bedrifter som er interessert i å markedsføre sine produkter og tjenester ut mot kunder. God markedsføring er imidlertid vanskelig uten en gjennomtenkt strategi. I denne artikkelen skal vi derfor gi deg noen tips om hvordan du kan lykkes på Facebook i 2022.
Du har sannsynligvis en personlig brukerkonto på Facebook, men ikke nødvendigvis en egen bedriftsside. Hvis du har en side for bedriften din, har den kanskje ligget brakk noen måneder eller år. Det kan være vanskelig å drive trafikk og skape engasjement på siden din, men med rett strategi har du bedre sjanser for å skille deg ut i mengden.
Hva er målet med markedsføringen din?
For å etablere en vellykket markedsføringsstrategi på Facebook, er det første du må avklare hvilke mål du har med markedsføringen. Facebook for Business-siden har mange gode forslag til tiltak du kan implementere for å nå målene dine. Dersom du ønsker å bygge opp bedriften din ved å skape engasjement på siden, kan du eksempelvis starte en livestream eller opprette et arrangement.
Et annet spørsmål du må stille deg selv, er hvorvidt du vil oppnå trafikken gjennom organisk vekst eller betalte annonser fra Facebook Ads. Annonsering kan være en effektiv måte å komme i kontakt med potensielle kunder på, men blir raskt dyrt i lengden. Det er vanskeligere og mer tidkrevende å skape organisk vekst. Om budsjettet er trangt, finnes det likevel flere måter å gjøre dette på.
Du har helt sikkert fått en melding fra en kollega eller bekjent som sender deg en forespørsel om hvorvidt du kan like og følge vedkommendes bedriftsside. Dette kan virke som klam selvpromotering, men likertallet har mye å si for Facebooks-algoritmer. Om du liker en Facebook-side, ser dine Facebook-venner dette i sin nyhetsfeed. Dette driver klikk og potensielle salg inne på siden.
Kort sagt, desto flere følgere og likerlikk siden din har, desto større rekkevidde har innleggene. Å invitere noen til å like siden din gjøres enkelt direkte på bedriftssiden din. Det er både effektivt og helt gratis.
Utnytt integrasjonen mellom Facebook og Instagram
Facebook er en mastodont blant sosiale medier, og har gjennom årenes løp også kjøpt opp andre aktører som WhatsApp og Instagram. Oppkjøpet av Instagram i 2012 har ført til tett integrasjon mellom de to plattformene, noe som kommer deg til gode hva gjelder markedsføring. Med Facebook Business Suite kan du synkronisere bedriftskontoene dine på Facebook og Instagram.
Med Facebook Business Suite ser du enkelt hvor stor rekkevidde kontoene dine har på Facebook og Instagram, i tillegg til at du kan sette opp en plan for fremtidige innlegg. Du får også informasjon om hvor mye penger du har brukt på annonser, og hva slags aktivitet disse har bidratt til. Integrasjonen lar deg også simultanpublisere innlegg på Facebook og Instagram for bedre arbeidsflyt.
Hyppige oppdateringer og god kundeservice skaper engasjement på siden og er en god driver for å få flere følgere. Istedenfor å svare på meldinger fra kunder direkte i Facebook- eller Instagram-appen, kan du svare på meldinger fra begge i Facebook Business Suite. Husk å inkludere kontaktinformasjon på bedriftssiden din, slik at kundene finner nettstedet, adressen eller telefonnummeret ditt.
Nye markedsføringsfunksjoner i 2021
Facebook-butikker, internasjonalt kjent som Facebook Shops, er et nytt brukergrensesnitt for bedrifter som selger produkter på Facebook. Dette er en enkel måte å presentere og selge produkter til kundene dine på. Nytt av 2021 er at plattformens kunstige intelligens, Facebook AI, blir stadig mer avansert. Produktgjenkjenningssystemet GrokNet har nye funksjoner som gjør handel enklere.
En av de største GrokNet-nyhetene i 2021 var den automatiske taggingen av produkter i innlegg. Om du har tagget venner i bilder på Facebook eller Instagram, vet du hvor brysom dette kan være. GrokNet tar utgangspunkt i produktkatalogen du allerede har på butikksiden, og kjenner igjen de samme produktene når de vises i innleggene dine. Det betyr at du slipper å tagge dem manuelt.
Direktesendt handel er en annen ny funksjon som vi absolutt mener du bør gjøre deg kjent med og dra nytte av. Livestreaming blir et stadig mer populært fenomen, og genererer blant annet solide inntekter til innholdsskapere på plattformer som Twitch og TikTok. Dette formatet gir også store muligheter hva angår markedsføring.
Om du er skeptisk, kan det nevnes at Facebook har i vår og sommer hatt såkalte Live Shopping Fridays, hvor velkjente merkevarer som Abercrombie & Fitch, Bobbi Brown Cosmetics og Sephora har presentert produktene sine gjennom livestreaming. Underveis kan seere legge igjen kommentarer i sanntid, mens du viser frem produktene dine. Og gjennom bildelenker tas de rett til varene.
Annonser – et alternativ til organisk markedsføring
En kan ikke snakke om strategier for markedsføring på Facebook uten å nevne annonser. Facebook lar deg opprette flere typer annonser, henholdsvis Facebook-annonser, videoannonser og Messenger-annonser.
Når du oppretter en annonse fastsetter du hvem du vil nå ut til, ut fra parametre som alder, kjønn og bosted. Deretter fastsetter du et dagsbudsjett og velger hvor lenge annonsen skal kjøre, slik at du slipper ubehagelige overraskelser. Når du har valgt annonseformat, er det bare å sende den inn til godkjenning.
Denne prosessen går raskt, og du kan kontinuerlig se resultatene av annonseringen din i senteret for annonseadministrasjon eller på Facebook Business Suite.
Vi hjelper deg med markedsføring på Facebook!
Som du sikkert har skjønt, byr markedsføring i sosiale medier generelt, og på Facebook spesielt, på enorme muligheter for å engasjere og samhandle med potensielle kunder. Mange bedrifter har imidlertid ikke tid til å ha en aktiv tilstedeværelse på sosiale medier, eller å prioritere digital markedsføring.
Vi i DinSome hjelper deg og din bedrift med å bygge et publikum og sikre en tilstedeværelse som gjør dere bedre rustet mot konkurrenter. Tar du kontakt med oss, spanderer vi en helt gratis publiseringsplan for bedriftskontoene dine. Vi hjelper deg med å nå dine markedsføringsmål!