Facebook-markedsføring
Sosiale medier har kommet for å bli i forbindelse med markedsføring. Ikke nok med det, men det har gang på gang blitt bevist at det faktisk fungerer.
Hvis du spør noen du kjenner om å si navnet på tre forskjellige sosiale medier, så garanterer vi at ett av de tre alltid vil være Facebook. I mange tilfeller vil det også være det første de kommer på. Facebook er med andre ord en veldig populær plattform.
Hvis du kombinerer Facebook og markedsføring, så får man plutselig et helt nytt uttrykk kalt Facebook-markedsføring. De siste årene har dette utviklet seg fra å være «bare et uttrykk» til å bli et veldig nyttig verktøy i forbindelse med markedsføring.
I denne artikkelen skal vi se nærmere på Facebook-markedsføring. Det vil blant annet innebære å redegjøre for hva Facebook egentlig er og hvilke typer markedsføring som er mulig å få til ved å bruke Facebook.
Hva er Facebook?
Historien til Facebook begynte i 2003, da gründer Mark Zuckerberg begynte å utvikle kodene til det som vi i dag kjenner som Facebook. Den gangen gikk det under navnet Facemash og det var opprinnelig en plattform som collegestudenter kunne bruke til å møte nye mennesker.
Zuckerberg opplevde så mye suksess med denne plattformen at han ble nysgjerrig på hvor stort det faktisk kunne bli. Dermed lanserte han det som et sosialt medium for allmennheten i 2004. Zuckerberg har fremdeles en sentral rolle i driften den dag i dag.
Nesten 20 år senere har Facebook utviklet seg til å bli en av de mest populære plattformene som finnes nå til dags. For å bruke plattformen må man lage seg en brukerprofil, og plattformen baserer seg på innhold fra og kommunikasjon med disse brukerprofilene.
De siste årene har også Facebook slått seg frem i forbindelse med markedsføring gjennom verktøyet Facebook Business Manager. Derfor kan det sies at Facebook er et nyttig verktøy i forbindelse med digital markedsføring.
Facebook og organisk markedsføring
Med organisk markedsføring mener vi markedsføring som du ikke betaler for. Dette er innhold som følgerne dine ser av seg selv.
Med årene har organisk markedsføring blitt mindre og mindre vanlig på Facebook. Etter hvert som flere og flere bransjer ser verdien av å bruke Facebook i markedsføringen, så har mengden av innhold på Facebook økt betydelig. Det har ført til mye større konkurranse enn det pleide å være.
Alt innhold vises til folk i nyhetsfeeden på Facebook. På godt norsk kalles dette nyhetsoppdateringen din. Denne består av innhold fra både bedrifter og privatpersoner, så det er ikke bare konkurrerende bedrifter du konkurrerer med i dette tilfellet.
Derfor er det viktigere enn aldri før å produsere innhold som engasjerer. Jo flere som samhandler med innholdet ditt, jo mer synligere vil det være. Så for å lykkes med organisk markedsføring på Facebook må du vite både hvordan det fungerer og sørge for å produsere skikkelig godt innhold.
Facebook og betalt markedsføring
Om du jobber med markedsføring, så vet du sannsynligvis hva SEO og PPC er. Dette er fagterminologi for henholdsvis organisk markedsføring og betalt markedsføring. PPC hører du ofte i forbindelse med Google, og det forklares som søkeresultatene som er merket med «ad» eller «annonse».
PPC handler om at aktøren må betale for antall klikk som annonsen genererer til nettsiden. Slik fungerer det på Facebook også. Det er imidlertid opp til hver enkelt markedsfører (eller bedriftseier) hvor mye bedriften skal bruke på denne formen for markedsføring.
Facebook-brukerne er ikke nødt til å følge bedriften din for å få opp innholdet ditt. Det er det som utgjør hovedforskjellen mellom organisk markedsføring og betalt markedsføring. Med betalt markedsføring kan du nå ut til de som ikke følger deg og oppleve vekst i forbindelse med det!
Kombinere organisk og betalt markedsføring?
Det er ingen tvil om at både organisk markedsføring og betalt markedsføring er verdifulle former for markedsføring. De blir ofte omtalt som hverandres motsetning, som om de er rivaler, men har du noen gang sett for deg hvordan det vil være å kombinere dem?
Selv om dette teoretisk sett er to forskjellige former for markedsføring, så betyr det ikke at det ikke er mulig å kombinere dem. Derimot kan det faktisk være en god idé å prøve det!
Det er mange fordeler med organisk markedsføring og betalt markedsføring hver for seg, og selv om det sies at pluss og pluss blir minus, så er ikke slik i dette tilfellet!