Facebook for bedrifter

Flere og flere bedrifter satser på SoMe, og Facebook er en av de største plattformene man kan ta i bruk. Facebook har vært det dominerende sosiale mediet over lang tid, og har vært her lenge. Dette betyr at mange har brukere der, og man kan nå veldig mange med å benytte siden.

Nettsiden har mange verktøy som er nyttige for både markedsføring, synliggjøring og image. Man kan opprette en egen side, hvor man kan få følgere og dele informasjon, og man kan ta i bruk de tilgjengelige verktøyene for å også skape salg direkte gjennom disse sidene.

Det er som sagt mange fordeler med å ta i bruk SoMe, men noe av det viktigste å notere seg er at det er her veldig mange får all informasjonen sin fra. TV har blitt et foreldet medium, og strømming og sosiale medier har tatt over rollen TV hadde. Dette fører til at man må endre markedsføringen.

SoMe markedsføring

Markedsføring som fagfelt har endret seg enormt, og foregår nå hovedsakelig digitalt. Samtidig vokser kjennskapen til såkalte «adblockers» og selv nettannonsering er ikke like effektivt som det en gang var. Sosiale medier har i stor grad blitt regjerende når det kommer til informasjonsflyt.

Alle bruker sosiale medier, spesielt unge. Man oppsøker både nyheter, inspirasjon og ofte også handel gjennom sosiale medier, og Facebook er da som sagt det mest brukte flaten for slik deling. Her kan man nå mange, og en annonse der vil gi gode resultater.

Ved å opprette en faktisk side, og ikke bare et par annonser på plattformen, kan du også få bedre kontakt med kundene og/eller samarbeidspartnerne dine. Du kan legge ut informasjon, samtidig som at du kan lage mer joviale innlegg, som personifiserer og ufarliggjør bedriften din. Humor vil være et nyttig virkemiddel her.

Egen side på Facebook

Det er nesten forventet i disse dager at bedrifter har en egen side på diverse sosiale medier, og Facebook er kanskje det viktigste mediet å være synlig på. Bedrifter og butikker har ofte klistremerker eller annen tydelig markering som forteller at de er på Facebook og andre sosiale medier.

En av oppsidene med å lage en egen side er som sagt personifisering. Man skaper en slags personlighet og et image rundt bedriften, og kan på den måten skape mer naturlig vekst. Mange misliker følelsen av noen prøver å selge dem noe, og dette er med på å motvirke det.

Man kan da legge ut innlegg som ikke er selgende, men relaterte til feltet man jobber innen. Bedrifter vil nok ha kjennskap til denne formen for deling, fra for eksempel LinkedIn ettersom det fungerer ganske likt. Selger man for eksempel klatreutstyr, kan man legge ut klatrevideoer istedenfor annonser.

Markedsplass

Sosiale medier har integrerte verktøy som kan gjøre siden din om til en markedsplass. Det startet med at mange lagde Facebook-sider hvor de solgte, kjøpte eller byttet ting, og disse kjenner de fleste til. Dette har utviklet seg og nye verktøy har blitt lagt til for å kunne selge direkte gjennom nettsiden eller appen.

Før måtte man planlegge en betalingsmetode eller avtale et møte, mens nå kan man sette digitale prislapper på produktene og selge dem direkte gjennom sin egen side. Dette gjør det enklere for bedrifter å se behovet i SoMe, og gjør det enkelt for eksempel å kjøre kampanjer.

Dette verktøyet blir mest brukt av mindre bedrifter, gjerne personlige hjemmebedrifter som lager og selger noe, men det kan også brukes i større sammenhenger, hvis det gjøres riktig. Som markedsplass har Facebook fremdeles et stykke å gå, men det ser ut til å gå i rett retning og er likevel svært nyttig å vite om.