Facebook bedrift tips

I vår digitale tid er markedsføring og merkevarebygging på sosiale medier essensielt for mange bedrifter. Med sine nesten tre milliarder aktive brukere er Facebook en glimrende plattform for bedrifter å markedsføre seg på. Det har aldri vært lettere å nå ut til den rette målgruppen.

Allikevel er ikke markedsføring av bedrift på Facebook en rask og enkel utvei. Det kreves arbeid og tid for å se resultater av markedsføringen. Men Facebook er en veldig effektiv kanal for markedsføring. Så lenge en har en grunnleggende forståelse for markedsføring og hvordan Facebook fungerer.

I denne artikkelen skal du få noen tips for hvordan du lykkes med markedsføringen av din bedrift på Facebook.

Hvorfor, hva, hvem og hvordan?

Før du setter i gang med å markedsføre bedriften din på Facebook, er det noen spørsmål du trenger å avklare for deg selv først. Disse forberedelsene er viktige for å gjøre markedsføringen mest effektiv.

Hvorfor markedsføre på Facebook? Det er lett å tenke at «alle har Facebook», men det er ikke sant. Finn først ut om målgruppen din faktisk er på Facebook før du begynner å markedsføre bedriften din der. Da unngår du å kaste bort tid og krefter på noe som ikke fører noe sted.

Hva ønsker du å utrette når du markedsfører bedriften på Facebook? Ønsker du salg? Økt trafikk til nettside? Bevisstgjøring? Underholdning? Finne nye samarbeidspartnere? Hva du ønsker å utrette på Facebook vil påvirke hvordan du markedsfører bedriften der.

Og kanskje de viktigste spørsmålene du trenger å stille deg er: hvem ønsker jeg å nå, og hvordan skal jeg nå dem? I svaret på disse spørsmålene ligger den strategien du bør bruke for å mest effektivt markedsføre bedriften din på Facebook.

Forsidebilde, profilbilde og «om-seksjonen» på siden

På Facebook-siden har du begrenset med plass til tekst på «om-seksjonen». Og pikslene på profilbildet og forsidebildet er begrenset.

På «om-seksjonen» bør du ha en informativ tekst som er kort og konkret. Få også med en lenke til bedriftens nettside her. Det er plass til ca 155 ord, så bruk plassen effektivt.

Profilbildet bør være av logoen. Se til at bildet passer inn i den pikselramme som Facebook har satt for profilbilder. Det er mulig å laste opp 180×180 piksler, men profilbildet viser bare 160×160. Så se til at logoen på bildet er tilpasset det Facebook viser, ikke det som er mulig å laste opp.

Forsidebildet er det som etterlater et førsteinntrykk hos den som besøker siden din. Den er 851×315 piksler, og bør ikke inneholde mer en 20% tekst.

Markedsføring av bedriften på Facebook

Når du har fått på plass det grunnleggende, begynner selve markedsføringen av bedriften. Denne jobben foregår på Facebook. Her det er viktig å følge nøye med. Ta grep regelmessig for at bedriften din skal holde seg synlig på Facebook. Eller få hjelp av profesjonelle til denne markedsføringen. 

Sørg for regelmessig posting av relevant innhold. Dette kan være artikler fra egen nettside, eller fra annet relevant. Men pass på at det du poster er av god kvalitet. La følgerne få oppleve deg som en profesjonell aktør når du markedsfører bedriften din på Facebook.

En fordel med å markedsføre bedrifter på Facebook, er at det er lettere for de som er interessert i ditt innhold å ta kontakt med deg. Svar på deres hendvendelser og skap en dialog. Dette er en god mulighet til å få vite hva kundene er fornøyd med. Og hva som kan forbedres.

Audiovisuell påvirkning har også stor effekt på kunder. På Facebook kan du enkelt laste opp videoer. Og du kan ha en livestream hvor seerne kan kommunisere direkte med deg via kommentarfeltet. Dette forsterker følelsen av å skape en relasjon hos målgruppen.

Hjelp til å markedsføre bedriften på Facebook

Vi har nå sett på hvor god arena Facebook er for å markedsføre din bedrift. Og vi har sett på hva det er du kan gjøre rent praktisk for at bedriften skal markedsføres effektivt på Facebook. Det er ingen tvil om at det er en god investering å sette seg inn i dette.

Allikevel er det viktig å huske på at dette er en prosess som gir resultater over tid. Bare fordi «alle» er på Facebook, så betyr ikke det at markedsføringen av din bedrift der vil tiltrekke seg hele målgrupper over natten. Og det kreves også at du legger inn en innsats i dette. Og leverer kvalitet.

Å skrive gode tekster som markedsfører din bedrift på Facebook kan være en utfordring. Enten det er snakk om en statusoppdatering, tekst over et bilde eller innlegg, eller en artikkel fra nettsiden din som du deler på Facebook.

Vi i Din SoMe tilbyr hjelp til å skrive gode tekster for din Facebook-side. Enten det er snakk om innlegg på selve siden, eller om det er snakk om artikler fra bedriftens nettside som deles på siden. Ta kontakt, så hjelper vi deg med å markedsføre din bedrift på Facebook.