Facebook annonsering i 2022
Facebook annonsering har lenge vært et hett tema. Over 3,1 millioner nordmenn bruker den sosiale plattformen og i snitt sjekker vi Facebook hele 14 ganger hver eneste dag. Dette har gjort Facebook til en utmerket annonseringsmulighet for bedrifter.
Markedsføring er stadig i endring og påvirkes av trender og nye bruksmønstre. Derfor har vi samlet våre beste tips til hvordan du kan lykkes med Facebook-annonser i 2022.
Hvorfor annonsere på Facebook i 2022?
Facebook har sitt helt eget økosystem. Med flere selskaper og sosiale plattformer i sitt eierskap, har dette blitt et mekka for annonsører som vil treffe målgrupper i alle aldre.
Nå er det ikke lenger bare brukerne av Facebook-appen som ser Facebook annonser, men også de som benytter Messenger og Instagram. Til sammen kan Facebook skilte med hele 27 forskjellige plasseringen i annonsesystemet, så Facebook gir unike muligheter for bedrifter.
Fordeler med Facebook-annonsering:
Det er mange fordeler med å benytte seg av Facebook-annonsering:
- Stor rekkevidde
- Integrert med Instagram
- Mange muligheter, formater og annonsesystem
- Treff potensielle kunder med målretting og persondata
- Enkel kampanjestyring
- Lett å måle resultater
Kjenn din målgruppe
Som alltid er det viktig å kjenne sitt eget publikum ut og inn. Uten en gjennomarbeidet målgruppe og et tydelig bilde av hvem kundene dine er, vil ikke annonsen vite hvem den skal rette seg mot. Det er helt avgjørende at målgruppen er definert før du starter annonseringen.
Facebook tilbyr et meget effektiv målrettingsverktøy som gir gode resultater om du allerede har kartlagt demografi og personalia til potensielle kunder. Her kan du definere annonsen ut ifra segmenter, slik at du markedsføringen blir mest mulig treffsikker.
Aktuelle segmenter kan være kjønn, interesser, geografi og alder. Ved å sikre at de rette personene ser annonsen, får du også mest igjen for markedsføringsbudsjettet. Før begir deg ut på Facebook annonsering, bør disse segmentene være i boks.
Designtips
Det kan være vanskelig å lage treffsikre annonser på første forsøk. Dette krever optimalisering, utprøving og overvåking over tid. Likevel er det noen grep du kan ta som er kjent for å gjøre annonser på Facebook mer effektiv.
1. Annonsen skal reflektere bedriften
Når du jobber med markedsføring og kommunikasjon er det viktig å være konsekvent. Uansett om du annonserer på Facebook eller gjennom andre kanaler, bør designprofilen gjenspeilet designet til bedriftens hjemmeside.
Ved å skape en rød tråd i alt bedriften sender ut, gjør du det lettere for potensielle kunder å kjenne igjen merkevaren. Bruk fargepalett, ikoner og logoer som bedriften er kjent for. Dette skaper en rask assosiasjon, uten at dere må fortelle hvem dere er i bildeteksten.
2. Vær selektiv med bildetekst
Bildeteksten er avgjørende hvor for hvor stort publikum annonsen får. Forbrukere blir eksponert for en rekke budskapet i løpet av dagen, og derfor prioriterer Facebook annonser med en minimal bildetekst.
For Facebook skaper mye bildetekst en dårligere opplevelse for mottakeren og det reduserer kvaliteten på annonsen. Derfor er mye bildetekst synonymt med en dårlige rekkevidde. Tekstbasert logoer, vannmerker og tekst over bildet regnes som bildetekst.
For å minimalisere bildetekst, bør du holde skriftlige budskap til selve tekstboksen. Hovedregelen til Facebook er at bildet ikke må bestå av over 20 % tekst. Skal du likevel ha tekst over bildet bør du redusere skriftstørrelsen og bruke tid på å kutte ned antall ord.
3. Spill på følelser
Dersom du klarer å trigge følelser hos mottakeren, er mye av jobben allerede gjort. Følelsesladde elementer vekker engasjementet og trekker interesse. Eksempler på dette ser vi ofte fra forsikringsselskap, som bruker barn og dyr i sine annonser. Dette resonnerer mer enn gjenstander og objekter.
Bilforhandlere er også kjent for å bruke dyr i sine annonser. Dette gjør en ellers livløs bil mer interessant og viser oss hvordan bilen kan berike hverdagen og hvorfor vi trenger dette produktet.
Målet er å vise fordelene produktet eller tjenesten gir, da dette vekker noe emosjonelt hos publikum. Informasjon om materialer og pris henvender seg til det rasjonelle, og blir som regel utelatt fra annonsen – med mindre materialet kan berike hverdagen.
4. Kvalitet og filtre
For at annonsen skal bli tatt seriøst, må du legge vekt på bildets kvalitet og oppløsning. Høyoppløselige bilder skal være førsteprioritet. Pikslete og uskarpe elementer er lite tiltrekkende og skaper et profesjonelt uttrykk.
Bildet må også representere budskapet som formidles eller bedriften. Det du annonserer for skal komme frem i bildet, men det behøver ikke alltid være representert. Vis hvordan produktet forenkler hverdagen eller hvordan tjenesten løser et problem.
Bildefiltre hører ikke fortiden til, men vi har fått flere hjelpemidler som gjør det enklere å skreddersy filter. For få år siden var bruken av forhåndslagde filter stor på Instagram. Disse skaper en stemning, et bestemt uttrykk og et fast utseende.
Nå er det mer vanlig å lage sine egne filtre i programmer som Lightroom, eller ta i bruk forhåndslagde filtre i Photoshop og andre lignende redigeringsprogram. Et enkelt bilde blir mer idyllisk når farger, kontrast og lysstyrke er stilt inn for å sette stemningen.
Slik forbedrer du en Facebook-annonse
Annonsens utseende er viktig for å trekke oppmerksomhet, men husk at målet er å generere engasjement og mer salg. I tillegg til design, har vi konkrete tips som kan effektivisere Facebook-annonser.
Bruk Pixel
Hvis du allerede er erfaren med annonsering på Facebook, kan du hoppe over dette avsnittet. Men for nybegynnere er det viktig å vite at Pixel, eller Facebook-pikselen er viktig for å lykkes med annonseringen.
Dette er en kodebit som plasseres på hjemmesiden. Kodebiten hjelper deg med å optimalisere, måle og bygge opp et publikum. Dersom noen besøker nettsiden din via en Facebook-annonse og konverterer, vil Facebook-pikselen utløses og sende en rapport på denne handlingen.
La Facebook hjelpe deg med målgruppen
Facebook har mange parametere som kan benyttes for å skape målrettede annonser. Det er lett å la seg rive med når du kan velge å eksponere annonsen basert på antall barn, interesser og yrkestitler. Men å snevre inn publikum er ikke alltid det beste valget.
Tidligere nevnte vi geografisk plassering, aldersgruppe og kjønn som gode segmenter. Med disse utgangspunktene vil Facebook finne den beste målgruppen etter noen dager med en læringsfase. Facebook bruker syv dager og 50 kampanjeresultater for å lære seg hvem som bør se annonsen.
Ved å følge med på Facebook Ads Manager kan du selv se gjennomførte kampanjeresultater og hvor mange som gjenstår før Facebook kan levere en optimal kampanje. Det er derfor viktig å være tålmodig og gi algoritmen tid på å analysere engasjement, klikk og konvertering.
Budsjetter riktig
Ettersom det tar inntil syv dager før kampanjen er optimalisert, gjelder det å skalere budsjettet rett. Hvis målet er å øke engasjement eller få lenkeklikk, vil kampanje-resultatene vise seg relativt fort og på et lite budsjett. Om målet er konverteringen vil dette ta noe lengre tid.
Hold gjerne igjen på budsjettet slik at dette ikke er brukt opp før Facebook har optimalisert leveringen av kampanjen. Start gjerne smått og øk budsjettet etter hvert, for eksempel med 20 % hver tredje dag.
Når det daglige budsjettet er på et nivå du er komfortabel med, kan du stoppe skaleringen. Dette krever tid, men er en effektiv metode som holder markedsføringskostnadene nede. I en kampanjeperiode kan du starte høyere og skalere raskere – alt avhenger av hvor fort du vil se resultater.
Call to Action
Uten et klart mål vil ikke annonsen ha effekt. For å definere målet overfor publikum, må annonsen være utstyrt med en tydelig CTA – Call to Action. Hva skal kunden gjøre etter å ha sett annonsen? Dette skal en Call to Action fortelle dem.
Men en CTA skal også fortelle kunden hva de tjener på å fullføre handlingen. Budskapet skal være presist, tydelig og enkelt. En tydelig CTA kan for eksempel være «Meld deg på nyhetsbrevet her».
En utydelig CTA som: «Trykk her for hjelp», skaper mer spørsmål. Hva trenger kunden hjelp til? Hva hjelp skal de få? Hva går denne hjelpen ut på? Forplikter kunden seg til noe? Klare og konkrete budskap gjør det lett for kunden og øker konverteringsraten.
Optimaliser og overvåk
En Facebook-annonse vil gi deg mye innsikt og tallmateriale. Målet vil alltid være å få de beste resultatene for pengene du legger inn i annonsen. Ved å bruke Facebook Ads Manager kan du se oversikt over rekkevidde, engasjement, CRT, kostnader per resultat og lignende.
Ved å følge med på effekten kan du også justere annonsene og satse mer på tiltak og elementer som faktisk virker. Hold et ekstra øye med kostnad per resultat og optimaliser deretter.
A/B-testing
A/B-testing er en enkel og effektiv måte å optimalisere annonsen din på. Dette kalles ofte for split testing og går ut på at du eksponerer målgruppen for to ulike versjoner av en annonser. Etter to døgn vil du se hvilken annonse som presterer best og du kan skru av den som gir dårligst resultater.
Et eksempel kan være å bruke samme tekst, men to ulike bilder. For å kunne sammenligne annonsene trenger du nøyaktig tall og de må ha et likt utgangspunkt. Bruk derfor det samme annonse-settet på begge versjonene.
Slik lager du en Facebook-annonse
Det tar tid, research og erfaring å lage gode annonser som gir deg ønsket resultat. Men med disse tipsene vil du allerede være godt på vei, selv om du aldri har annonsert på Facebook før. Det er lett å skape en Facebook-annonse, men det krever kontinuerlig arbeid.
- Steg 1: Finn Facebook sin annonseringsmodul
- Steg 2: Velg kampanjetype
- Steg 3: Gi kampanjen et navn
- Steg 4: Velg oppsettet av annonsekontoen
- Steg 5: Velg målgruppe
- Steg 6: Sett opp budsjett
- Steg 7: Last opp annonsebilde
- Steg 8: Før inn lenker og annonsetekst
- Steg 9: Legg inn betalingskort
Din SoMe hjelper deg med Facebook-annonse
Det er mye arbeid som ligger bak en god Facebook-annonse. Annonseteksten er blant de viktigste elementene. Din SoMe hjelper deg med effektive annonsetekster som er skreddersydd for Facebook, målgruppen og bedriften din. Ta kontakt med oss i dag!