Få oversikt over de mest brukte sosiale medier i Norge! 

Sosiale medier har for lengst blitt integrert i livene våre. De siste årene har flere kanaler befestet sin posisjon som hovedkanalene for alt fra underholdning og kommunikasjon, til informasjonsdeling. Så, hva er de mest brukte sosiale mediene i Norge?   

Her får du oversikten du trenger! 

Topp 3 sosiale medier i Norge 

Nordmenn er å finne på mange sosiale medier, men tre av plattformene utpeker seg som spesielt populære. Øverst på toppen troner Facebook. Ifølge statistikk fra Sorentio, har Facebook størst andel av daglige brukere, med 69 % av brukerne.   

Videre følger Instagram, med 52 %, tett etterfulgt av Snapchat, med 46 %. Snapchat er mest populær blant de unge, men også her øker andelen registrerte profiler blant de over 60 år.   

Det er viktig å huske på populariteten til de ulike sosiale medie-plattformene kan variere over tid. Nye plattformer oppstår også, rett som det er.  

For bedrifter og organisasjoner er det derfor viktig å forstå hvilke plattformer deres målgruppe er mest aktive på. Da kan man tilpasse markedsføringsstrategien sin deretter! 

Kort om de sosiale mediene som blir mest brukt her til lands 

Det fins en rekke sosiale medier der ute, og de kan alle være populære til sitt bruk og for sin målgruppe. Noen fokuserer på bildedeling, mens andre er skreddersydd for bedrifter og profesjonelle. Noe for enhver smak, der altså!  

La oss se litt nærmere på de mest brukte sosiale mediene her i Norge!  

Facebook 

Facebook er den mest populære sosiale medier-plattformen i Norge, og har millioner av brukere. Plattformen tilbyr funksjoner som oppdatering av status, deling av bilder og videoer, oppretting av arrangementer og muligheten til å bli med i grupper.   

Facebook brukes av både privatpersoner og bedrifter for å dele innhold, kommunisere og bygge fellesskap.  

Instagram 

Instagram har også blitt svært populært i Norge, og da kanskje spesielt blant yngre brukere. Dette er en bilde- og videodelingsplattform som lar brukere dele øyeblikk og visuelt innhold.  

SoMe-kanalen Instagram har også funksjoner som historier, IGTV og direktemeldinger. Plattformen brukes av både enkeltpersoner, influensere og bedrifter for å vise frem bilder, inspirasjon, mote, reiser og mye mer.  

Snapchat 

Snapchat er spesielt populært blant yngre brukere i Norge, men brukes også av mange godt voksne. Denne plattformen er skreddersydd for deling av øyeblikksbilder og -videoer som forsvinner etter en viss tid.   

På Snapchat finner du funksjoner som historier, direktemeldinger og forskjellige filtre og effekter. Brukere kan dele både morsomme og autentiske øyeblikk med venner og følgere.  

X (Twitter) 

X (tidligere kjent som Twitter) er en plattform som fokuserer på korte meldinger, gjerne kalt tweets. Disse kan inneholde tekst, bilder eller lenker, alt ettersom.   

Plattformen X er populær blant både journalister, politikere, kjendiser og enkeltpersoner. Her kan man dele tanker, nyheter eller meninger med offentligheten på en rask og effektiv måte. X brukes også av bedrifter i forbindelse med markedsføring.  

LinkedIn 

LinkedIn er en profesjonell sosiale medier-plattform som fokuserer på forretningsnettverk, jobbsøking og profesjonell utvikling. Plattformen brukes av både fagpersoner, jobbsøkere, rekrutterere og bedrifter. ¨  

På LinkedIn kan man blant annet dele faglig innhold, bygge nettverk, rekruttere talenter og få innsikt i bransjetrender.  

YouTube 

YouTube er en populær plattform for deling og visning av videoer. Brukere kan laste opp og se på videoer innen et bredt spekter av emner. Her finner man både musikk, underholdning, opplæring, veiledning og mye mer.   

Mange innholdsprodusenter og influensere i Norge har etablert seg på nettopp YouTube, og deler regelmessig videoer for å nå ut til sine følgere.  

TikTok 

TikTok er en raskt voksende plattform for deling av korte videoer. Den er spesielt populær blant yngre brukere. Kanalen tilbyr et bredt spekter av underholdningsinnhold, dans, komedie, utfordringer og kreative videoer som brukere kan dele med sitt publikum.   

Mange vil si at TikTok har blitt en trendsetter innen populærkulturen. De siste årene har mange brukere og merkevarer hoppet på bølgen for å nå ut til det yngre publikummet. Ja, som politi, brannvesen, politikere og andre! 

Få hjelp til å bli sett på populære sosiale medier 

Sliter du eller bedriften din med å nå ut til målgruppen på sosiale medier? For å lykkes på Facebook, X, Instagram, LinkedIn eller andre kanaler, er det viktig å ha en god strategi. Du må vite hvem du snakker til, og hvor og når de best kan nås.  

Din SoMe hjelper deg over kneiken. Vi produserer innhold tilpasset målgruppen din, og vektlegger kvalitet fra A til Å.