Ekspert på sosiale medier

De fleste av oss skulle ønske at vi var eksperter på sosiale medier og var i stand til å markedsføre bedriftene våre på en slik måte at vi bygger opp en stor følgermasse, masse engasjement på alle publiserte innlegg, og genererer trafikk til nettsiden. Kanskje har du prøvd å promotere bedriften din et par år tidligere, men gitt opp i forsøket. Vit at det finnes løsninger der ute!

Selv om du ikke har lyktes i å markedsføre bedriften din på sosiale medier tidligere, betyr ikke det at alt håp er ute. Mange har gode intensjoner og vilje til å bygge seg opp på digitale plattformer, men mangler tid eller kunnskap om hvordan man optimaliserer innhold i de ulike kanalene. Med hjelp fra et eksternt markedsføringsbyrå har du større muligheter til å oppnå resultatene du ønsker deg.

Allier deg med noen som kjenner markedet

Det kan godt være at du har en datter eller nevø som kjenner alle irrgangene ved Snapchat eller TikTok, men det trenger ikke bety at de har innsikt i hvordan algoritmene prioriterer ulike former for innhold. På samme måte kan du gjerne være en erfaren Facebook- eller Instagram-bruker som er overbevist om at du er kjent med de fleste funksjonene, uten at du klarer å utnytte potensialet.

Ved å benytte deg av et markedsføringsbyrå som er ekspert på sosiale medier, kan du nå ut til akkurat de målgruppene du er ute etter, enten det dreier seg om å gjøre bedriften mer synlig generelt eller å selge produkter og tjenester. Et markedsføringsbyrå kjenner til de etablerte modellene for markedsføring i sosiale medier, som eksempelvis POST-modellen.

Litt om POST-modellen

POST-modellen står for People, Objective, Strategy og Technology. Enkelt forklart handler modellen om hvordan du best kan sørge for at brukerne du ønsker å nå finner akkurat ditt innhold. Her er en oversikt over betydningen til de ulike begrepene i POST-modellen:

  • Med «People» menes målgruppen. Om du selger notatbøker eller abonnementer til en billig treningssenterkjede, vil det være naturlig å rette markedsføringen mot studenter.
  • «Obejctive» handler om hvilke mål du har for markedsføringen. Ønsker du å drive mer trafikk til nettsiden som knapt har hatt besøkende det siste året? Eller vil du sørge for at Anne og venninnene hennes legger flest mulig hudprodukter i handlekurven? Markedsføringsbyråer lytter til dine behov, og lager en innholdsplan som er skreddersydd til deg og din bedrift.
  • «Strategy» dreier seg om å ta konkrete grep for å innfri målene en har satt seg med markedsføringen. Det er fint å ha en overordnet struktur, men det hjelper lite hvis ikke planene blir omsatt til handling. Profesjonelle markedsføringsbyråer hjelper deg med å opprette arrangementer, arrangere konkurranser og annet som engasjerer målgruppen din.
  • «Technology»-prinsippet bygger på hvilket sosialt medium du velger å markedsføre bedriften din på. Om du er ute etter å nå yngre brukere, og selger produkter eller tjenester som egner seg godt til å presenteres i et visuelt format, er TikTok og Snapchat selvskrevne annonsekanaler. Tilbyr du derimot konsulenthjelp til andre bedrifter, vil et faglig nettverk som LinkedIn være en bedre markedsarena.

Få hjelp med annonsering og organisk vekst

Hvis du har kjennskap til digital markedsføring i utgangspunktet, vet du at det er en forskjell på betalte annonser og organisk vekst. Betalte annonser kan absolutt være et godt verktøy for å nå ut til kundegrupper i oppstartsfasen, men det er lett å knote med markedsføringsinnstillingene om du er fersk. Har du et begrenset budsjett å gå på, er det også greit å vite at slike tiltak er dyre i lengden.

Å skape organisk vekst fordrer at en vier mye tid og energi til å bygge opp en tilstedeværelse i sosiale medier, noe de færreste bedrifter har tid til. Med ekstern hjelp kan denne jobben gjøres raskere og mer effektivt, uten at annonseutgifter henger som en mørk sky over regnskapet.

Vi i Din SoMe er et eksempel på noen som kan annonsering i sosiale medier. Du er kanskje ikke ekspert på sosiale medier, men da kan du la oss være din ekspert! Vi lager en markedsføringsplan tilpasset ditt budsjett, og tilbyr markedsføringshjelp på alt fra Twitter til TikTok. Er du i tvil om vi lever opp til påstandene, kan du kontakte oss for en gratis publiseringsplan. La oss hjelpe deg med å vokse digitalt!