Bruk av sosiale medier i markedsføring

Sosiale medier spiller en vital rolle i dagens markedsføring. Alle bruker dem i en eller annen form, og det er viktig å både reklamere og å ha egen tilstedeværelse på dem. Med gode SoMe strategier for dine egne sider, stiller du sterkt i nettsøk eller ved møte med din merkevare.

Alle er på sosiale medier. For noen er det til og med en inntektskilde. Det er mange muligheter som har åpnet seg den siste tiden, på grunn av at flere er aktive på sosiale medier og det har blitt lettere å nå folk på dem. Dette gjelder både for reklamering, men også for å bygge relasjoner og være synlige.

Ved å bygge gode SoMe kanaler blir du mer synlig og kan reklamere gjennom dem, og du kan ofte også betale ekstra for mer synlighet gjennom et annonsert innlegg som vises som en reklame. Netthandel har også gjort at sosiale medier har blitt en veldig god plass i forbindelse med markedsføring.

Nettbutikk og SoMe

Dersom du driver en nettbutikk er sosiale medier en veldig god plass å reklamere. Da kan du linke direkte til nettbutikken, for eksempel med nettannonser. Det gjør at bedriften din blir sett på en helt annen måte. Enkelte sosiale medier tilbyr også direkte handel som et verktøy, som også kan være nyttig.

En god strategi for reklamering på sosiale medier er å legge ut innlegg som ser helt normale ut, gjerne med bilder som ikke ser ut som typiske reklamebilder. Man må da være obs på å gjøre oppmerksom på at innlegget likevel er reklame, etter oppdatert lovverk.

Ved å legge til en link til disse innleggene, som mange lar deg gjøre gjennom egne verktøy, slik at de blir en del av selve posten, og ikke blir begravd i beskrivelsen eller teksten som omgår bildet. Ved å heller reklamere gjennom teksten i innlegget, viser man en slags humanitet, og det liker folk.

Sosiale plattformer

Det er jo som sagt snakk om sosiale plattformer, og de er nettopp det, sosiale. Det er lett å få kontakt med andre firmaer i samme bransje, eller som man gjerne vil samarbeide med, og det er også lett å få direkte kontakt med kunden. Mange bruker sosiale medier som første linje for kundehjelp.

Markedsføring i sosiale medier er preget av mye deling, spesielt hvis merkevaren ikke er vidt nok kjent fra før av. For å bygge opp en merkevare, er det viktig å knytte kontakter med andre kanaler som man kan starte samarbeid med, eller som kan hjelpe med delingen.

Etter hvert som man vokser seg litt større, blir det enklere å nå ut selv, men samarbeid er fremdeles veldig sterkt anbefalte her. Selger man for eksempel fiskestenger, kan man inngå samarbeid med hytteforeninger i fiskeområder. Det finnes alle mulige muligheter for god vekst via SoMe.

SoMe tips

Et par gode tips for sosiale medier har blitt nevnt allerede, som for eksempel det å legge ut helt normale innlegg som ikke virker alt for selgende. Hensikten med dette er å vise menneskelighet, å knytte gode kontakter og se på mulighetene for å samarbeide med andre bedrifter som også bruker SoMe.

Men det er viktig å ikke bli for ivrig. Ikke overdel og «spam» følgerne dine med innlegg. Mange misliker dette og da er det mer sannsynlig at de slutter å følge deg og dermed klikk. For det hele handler om klikk. Man trenger ikke alltid å få et salg, men alle slags klikk er med på å skape vekst.

Det kan også være en god idé å være litt påpasselig med hva man legger ut. Se på hva folk liker og hva de klikker på. Undersøk trender i ditt miljø og i din følger- og kundegruppe. Klikk er den måten sosiale medier måler engasjement rundt innleggene dine, og gjør at man oftere blir synligere i søk og på såkalte «utforsk» verktøy.