B2B sosiale medier
B2B, eller Business-to-Business, er betegnelsen på samhandling mellom bedrifter hvor en bedrift selger en tjeneste eller et produkt til en annen. Hva gjelder markedsføring og salg i sosiale medier, konsentrerer bedrifter seg ofte om å nå privatpersoner.
Sosiale medier er, i tillegg til å være et sted hvor man deler søte kattevideoer og holder kontakten med gamle barndomsvenner, et ypperlig sted for bedrifter å promotere sine tjenester ut mot et stort publikum.
Kanskje har din bedrift en konto på flere av de store sosiale mediene, men uten at det har ført til det helt store når det gjelder antall følgere. Selv ved bruk av sosiale medier for din bedrift, så foreligger det ingen garanti om at dette blir en suksess.
Men visste du at du også kan benytte sosiale medier for å nå ut til andre bedrifter? Det er det B2B sosiale medier handler om, og i denne artikkelen skal vi se på dette. Hvordan kan du komme i kontakt med og selge tjenester til andre profesjonelle aktører?
LinkedIn er den foretrukne plattformen for aktører i næringslivet når det gjelder å knytte kontakter. Dette gjør LinkedIn til en god annonseplattform for å nå ut til andre bedrifter. LinkedIn er den plattformen som genererer flest leads, ifølge selskapets egen statistikk.
Leads kan best beskrives som den informasjonen potensielle kunder, i dette tilfellet bedrifter, legger igjen når de besøker nettsiden eller kontoen din. Leads kan skapes gjennom for eksempel kontaktformer hvor interessenter kan legge inn mailadresse, telefonnummer og eventuelle forespørsel. Disse opplysningene kan danne fundamentet for et senere salg av en vare eller tjeneste.
For å nå ut til bedrifter, tilbyr LinkedIn flere annonseløsninger. Du kan enten lage annonser som dukker opp i nyhetsfeeden til andre brukere, sende annonsemeldinger til enkeltbrukere, ha enkle tekstannonser eller mer skreddersydde annonser hvor potensielle følgeres profiler selv dukker opp i annonsen.
Om du fremdeles ikke er overbevist om de store mulighetene LinkedIn gir for B2B-annonsering, er det verdt å nevne at store aktører som Adobe og Volvo har benyttet seg av LinkedIns markedsføringstjenester. Se LinkedIns marketing solutions-side for mer informasjon.
Facebook har lenge vært en yndet plattform for annonsører med sine 2,85 milliarder brukere. Selskapet tilbyr likevel ikke bare annonsering mot enkeltbrukere, de har også annonseløsninger for B2B-segmentet. Selv viser Facebook til stikkordene merkevare, utbytte, hurtighet og personalisering for å beskrive bedriftsløsningen sin for markedsføring.
De påpeker at vi i dagens samfunn prosesserer informasjon langt raskere enn tidligere, og at det handler om å utnytte den potensielle kundens oppmerksomhet best mulig. De anbefaler å introdusere logoen til bedriften så tidlig som mulig i annonsen, og at du konsentrerer deg om ett enkelt produkt eller en enkelt tjeneste om gangen.
Ved en annonsevideo er det viktig å presisere hvorfor kunden bør gjøre forretninger med akkurat din bedrift, for eksempel ved å vise hvordan dine tjenester møter kundegruppens behov. Dette budskapet trer tydeligst frem om du aktivt viser hvordan tjenesten fungerer og hva den gir brukeren.
B2B-løsningene kan legges både i Facebook-brukeres feed, og som annonser i Stories. Med sin store brukermasse har din bedrift gjennom Facebook gode sjanser til å nå ut til interessenter som har behov for akkurat det dere tilbyr.
Instagram har siden de entret scenen blant sosiale medier i 2010 vokst seg til en av verdens største plattformer, og byr på gode muligheter for visuell markedsføring.
Selskapet har tidligere oppgitt at 90 % av brukerne følger en bedrift, og at 50 % er mer interesserte i bedriften når den har en tilstedeværelse på Instagram. Som plattform er den imidlertid mer privatpersonorientert enn bedriftsnettverk som LinkedIn. Likevel betyr ikke at det ikke er noe å hente på å annonsere her.
Mesteparten av aktiviteten på Instagram består av å dele bilder og videoer, og dette gjør at man kan nå ut til potensielle kunder på helt andre muligheter enn på for eksempel LinkedIn. På Instagram kan man bygge opp en visuell profil på en helt annen måte. Dette gir rom for å utvikle en tydelig identitet andre bedrifter enkelt vil kjenne igjen.
Instagram har ikke det samme lenkefokuset som Facebook og LinkedIn, men du kan likevel dirigere trafikk til nettstedet ditt ved å benytte deg av swipe opp-funksjonen i Stories. Kundens tas til siden din inne i Instagram-appen, slik at det for vedkommende blir en sømløs brukeropplevelse som ikke forkludrer øvrig nettlesing.
Ved å være aktiv på Instagram kan du styrke din bedrifts visuelle identitet og begeistre kundeklientell.
Vi hjelper deg med å annonsere i sosiale medier!
Annonsering i sosiale medier for egen maskin kan være en krevende og brysom jobb. Kanskje har bedriften din gjort et par forsøk på å nå ut til andre bedrifter, med få resultater å vise til utenom en halvdød konto hvor siste innlegg er datert 2015? Vi i Din SoMe kan hjelpe deg!
Ta kontakt med oss i dag, og la oss hjelpe deg å se det store potensialet som finnes der ute.