Annonsering på LinkedIn

Annonsering på LinkedIn har blitt en populær markedsføringsform for mange B2B-bedrifter. Selger du produkter eller tjenester til bedrifter? Da er LinkedIn en super plattform å benytte seg av. Her kan du nemlig nå ut til et stort antall norske og utenlandske bedrifter.

Heldigvis er det ganske enkelt å sette i gang med annonsering på LinkedIn. I denne guiden skal vi forklare deg hvordan du går frem! Vi skal også se nærmere på hvordan du lager en god annonsetekst.

Hvordan fungerer annonsering på LinkedIn?

For å kunne sette i gang med annonsering på LinkedIn, må du først opprette brukerprofil på plattformen (om du ikke allerede har en). Gjennom LinkedIns «Kampanjeadministrator» kan du enkelt lage LinkedIn Ads eller LinkedIn-annonser.

Deretter navigerer du til menyvalget «Lanser kampanje». Her oppgir du viktige opplysninger om annonsens formål. Ønsker du å tiltrekke mer trafikk til nettstedet, eller vil du kanskje oppnå flere salg eller nedlastninger? Annonsering på LinkedIn gir deg utallige muligheter!

Du må deretter definere annonsens målgruppe. Målgruppen din kan være mennesker med en spesifikk yrkestittel (som f.eks. «innkjøpssjef» eller «IT-ansvarlig»). Du kan også definere kjønn, språk, geografisk område, alder og lignende.

Etter at målgruppen er spesifisert, er det tid for å velge annonseformat. Dette kan være alt fra enkeltbilder og til rene skriftannonser. Velg et format for annonsering på LinkedIn som fremhever budskapet best mulig! Husk at du også kan angi budsjett i Kampanjeadministrator.

 

  1. Opprett brukerkonto hos LinkedIn
  2. Velg «Kampanjeadministrator»
  3. Velg «Lanser kampanje»
  4. Definer formål med annonse
  5. Definer målgruppe
  6. Velg annonseformat
  7. Angi budsjett

Hvorfor lage LinkedIn Ads?

LinkedIn er en ypperlig SoMe-plattform for alle som ønsker å nå ut til profesjonelle og fagfolk. Veldig mange norske (og utenlandske) bedrifter er på LinkedIn, noe som gjør plattformen til «bedriftverdenens Facebook».

Siden plattformen ble lansert på begynnelsen av 2000-tallet, har antallet brukere eksplodert. I dag finnes det hele 756 milloner brukere fra mer enn 200 land på plattformen. Blant disse er det både arbeidstakere og bedrifter.

Du kan med andre ord nå ut til et stort publikum med annonsering på LinkedIn. Dette er den viktigste grunnen til å bruke LinkedIn dersom du driver med B2B-markedsføring. Det er også veldig enkelt å nå ut til selv smale målgrupper, noe som legger til rette for målrettet markedsføring.

Med annonsering på LinkedIn kan du generere leads, skaffe kunder eller øke bevisstheten rundt merkevaren din. Mulighetene er mange. Designet på annonsene er dessuten mobilvennlig, og du kan nå ut til folk på ulike enheter. Du får også full kontroll på kostnadene, noe som er et pluss!

 

  • Enkelt å nå ut til bedrifter
  • Målrettet markedsføring
  • Velegnet for å generere leads, skaffe kunder eller øke merkevarebevissthet
  • Responsivt design
  • Enkel budsjettkontroll med CPC (kostnad per klikk) eller CPM (kostnad per 1 000 visninger)

Hvordan lykkes med annonser på LinkedIn?

For at annonsering på LinkedIn skal være vellykket, er du helt avhengig av å ha konverterende og god annonsetekst. En kjedelig annonse vil neppe overbevise potensielle kunder. Som vi alle vet, er B2B-kunder ofte ekstra vanskelige og tidkrevende å overbevise.

Om du først lykkes med markedsføringen, kan imidlertid annonser på LinkedIn være gull verdt. Sørg for at du lager annonsetekst basert på faglig innsikt og gode argumenter. Teksten skal samtidig være lettlest og informativ, og vekke interessen hos mottaker.

Trenger du hjelp med markedsføring på sosiale medier?

Annonsering på LinkedIn er en veldig nyttig markedsføringsmetode for alle bedrifter som selger varer og tjenester til bedriftsmarkedet. Via LinkedIn kan du nemlig nå ut til tusenvis av bedrifter med annonsebudskapet ditt. Plattformen egner seg til generering av alt fra leads til salg og nedlastninger.

Det å skrive gode annonser kan være utfordrende om du ikke har en egen markedsføringsavdeling som jobber for deg. Heldigvis finnes det hjelp å få.